Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Een slechte warme start

 
Schrijver whaaa
Gast 
#1 | Geplaatst: 10 juli 2010 22:24 | Aangepast door: whaaa 
Net weer een ritje op de CX500 gemaakt. Thuis startte de CX prima. Na 6km maak ik een korte stop voor een inkomend telefoongesprek. Hierna startte de CX niet meer. Ik merk wel vaker dat mijn CX slecht start als hij warm is, maar nu was het wel erg extreem. Uit angst de accu leeg te starten ben ik maar in het gras gaan liggen, in de hoop dat de motor na wat afkoelen en wat rust wel zou starten. Na 3 kwartier langs het kanaal in Breukel te liggen (op zicht een lekker plekje) heb ik nog een poging gedaan. En warrempel, hij startte weer.

Mijn vraag. Wat kan het zijn dat mijn CX niet of slecht start als hij warm is, of in ieder geval, als ik er een poosje op gereden heb.

groet Dirk,
die mooi op tijd thuis was voor het onweer.

Schrijver cmtheman
Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 10 juli 2010 22:41 
slecht afgesteld/gesynchroniseerd oid?

vonkt hij goed, krijgt hij altijd voldoende peut, zijn carbs nog met originele sproeiers en origineel luchtfilter, is luchtfilter zelf weleens vervangen en zijn de carbs gesynchroniseerd

dit mis ik allemaal nog in je verhaal...
ex-cx, huidige cb1300A

Schrijver whaaa
Gast 
#3 | Geplaatst: 10 juli 2010 22:58 
Sinds ik de motor begin dit jaar van Marco Becker gekocht heb loopt deze motor al prima. Ook starten gaat bij poging 2 altijd goed. Of de carbs goed gesynchroniseerd zijn weet ik niet. Hoe zie ik dat?
Luchtfilter en vonk zal ik morgen naar kijken als het droog is. Peut was voldoende aanwezig.

Schrijver Peter1
Gast 
#4 | Geplaatst: 11 juli 2010 07:07 
Even benzine in de carbs laten lopen. Met die hitte wil het nog wel eens minder worden in de vlotterkamers.
Of je carbs. goed zijn gesynchroniseerd hoor je met een geoefend oor(zo doet mijn maatje het altijd ) of met een (zelfbouw)carbs. synchronisatiesetje.



Mijn motor heeft altijd startproblemen wanneer het vochtig is. Bij warm weer is het meteen starten.
Revisie van de carbs is een laatste optie na alles te hebben(laten) nakijken.
Let op: ik heb vernomen(nog geen eigen ervaring ermee) dat de revisiesetjes die bij ROUKAMA te koop zijn, van niet al te beste kwaliteit zijn. Iig de rubbertjes uit dit setje niet. Deze lossen na enkele 100denkilometers op.

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 11 juli 2010 09:29 | Aangepast door: ouwe_jan 
Vaperloc is het verschijnsel bij benzine die te warm word
Zorg dat het slangetje vanaf de kraan tot de carburateur zo stijl mogenlijk naar beneden gaat
Plaats ook geen Benzine filter er tussen in want deze is dan altijd horizontaal gemonteerd en dat moet juist niet benzine filter altijd Vertikacaal plaatsen want Vaperloc is eigenlijk een gasbel waardoor de benzine niet door heen gaat
p/s kraan dicht ,benzine die er nog in de carb zit er uit ,door middel van de schroef onder devlotterkamer alles er uit ,weer dicht doen.kraan open en de koele benzine loopt er in ,starten en rijden maar weer
o.j. Dit gebeurd bij exstreem heet weer
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver whaaa
Gast 
#6 | Geplaatst: 11 juli 2010 12:04 
Bedankt voor de tips. Gisteren was het inderdaad best wel heel erg warm weer, al was het 's avonds zo tegen achten wel aangenaam om te rijden.

Ouwe jan, bij vaperloc zoals jij dat beschrijft, waar blijft die gasbel dan zitten. In de carbs? Als het om een gasbel gaat, dan zou schudden toch ook moeten helpen.

Ik heb de bezineslang tussen de tank en de crabs bekeken en die loop inderdaad niet bepaald vertikaal. Hij maakt zelfs een klein slingertje omhoog om vervolgens weer horizontaal, en dan naar beneden te gaan.

Schrijver cmtheman
Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 11 juli 2010 13:12 
vaperloc verhaal is onzin, ik heb een horizontaal geplaatst benzinefilter ertussen zitten en heb ook al gereden met 40 graden en nooit startproblemen gehad...
ik zou kijken naar vonk en peut (natte bougie) en luchtfilter uitblazen (onder je zadel onder ronde dop) en de carbs laten synchroniseren (ik ga er maar vanuit dat je geen openfilters hebt...)
gr chris
ex-cx, huidige cb1300A

Schrijver whaaa
Gast 
#8 | Geplaatst: 11 juli 2010 13:19 
Nope ik heb geen open filter. Ik heb net ook m'n luchtfilter bekeken en daar mag best een stofzuiger doorheen.

Schrijver Johan de Vries
Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 11 juli 2010 13:36 | Aangepast door: Johan de Vries 
Nog een kleine toevoeging
met betrekking tot het verschijnsel
vapeurloc/vaporloc/dampslot ...

Dit aandachtpunt
heeft bij de Honda CX
als volgt aandacht gekregen:

Er is een rubberen schermpje
geplaatst onder de tank
dat de hete koellucht
zijdelings afvoerd,
ook natuurlijk
om het luchtfilter
meer koele lucht
aan te laten zuigen.

Daarnaast natuurlijk
de isolatoren
tussen de cilinderkoppen
en de carburateurs,
niet in de eerste plaats
voor een trillingvrije ophanging
maar juist als warmteisolatoren.

Hoop dat dit een zinvol
wetenswaardheidje is.

Johan
Honda CX 500 Custom 1984

Schrijver Carnax

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 20 juli 2010 21:02 
Ik heb een soortgelijk probleem. Het begon bij dat 'ie afsloeg als ik te vaak, te lang stilstond voor stoplichten. Daarna wilde 'ie soms nog wel starten, en soms niet (moest ik em aan de kant zetten, effe wachten, en weer gaan).
Laatst met dit warme weer wilde mijn CX dus helemaal niet meer starten. Toen het een aantal dagen later was afgekoeld uiteindelijk weer wel (na een aantal pogingen).
Verder lijkt 'ie ook wat in te houden soms, bij lage toerentallen.
Iemand een idee?

Schrijver Carnax

Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 26 juli 2010 11:22 
OK, hij staat dus al een tijdje stil en ik heb alles gechecked waar ik op kon komen. Hij vonkt, carbs zijn schoon, hij krijgt genoeg benzine, accu is goed, etc etc. Toen van 1 cilinder de compressie gemeten: 3 bar... :S

Alle tips/ideeen zijn welkom.

Schrijver Jaap43

Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 4 aug. 2010 16:35 
Vapourlock komt voor als de carburateur en/of de benzine te warm is. De bezine verdampt dan al voordat het door de sproeiers gekomen is.

Tijdens het rijden zal je er weinig of geen last van hebben omdat de verdampende benzine in de venturi de carburateur afkoelt.

Schrijver edward
Gast 
#13 | Geplaatst: 5 aug. 2010 11:05 
Hitte is niet altijd even goed voor verouderde electronica. Klinkt in dat verband wat mij betreft als een ontstekingsprobleem...

Succes!
Edward

Schrijver vermecor
Gast 
#14 | Geplaatst: 19 aug. 2010 22:06 
Ik heb vroeger een Kawasaki Vulcan gehad waarvan bekend was dat ze regelmatig met dit probleem kampten. Het kan ook zijn dat het vacuumslangetje valse lucht aanzuigt waardoor het membraam niet opent. Ook als het luchtgaatje in de tankdop afgesloten is door bijvoorbeeld vastplakken of vuil zuigt hij een vacuum in de tank waardoor de benzine niet doorstroomt. Tankdop openen en dan was het weer over. Beter is dan om de tankdoprubber goed schoon te maken.

Schrijver whaaa
Gast 
#15 | Geplaatst: 8 sept. 2010 18:46 
Van het weekend met de CX die slecht start als hij warm is naar Parijs gereden (met gloednieuwe accu).
Bij het testrondje thuis bleek alles goed te zijn met wram starten. Echter na een volle tank leeggereden te hebben en getankt te hebben is startte de CX dus weer niet. Vervelend is dat. (Nou is het niet erg om een kwartiertje te wcahten als je net een volle tank leeggereden hebt).

Maar het komt erop neer dat het probleem nog niet opgelost is. De genoemde tips zal ik zeker proberen, tot ik iets gevonden heb wat wel werkt.

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Een slechte warme start

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven