Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

cdi

 
Schrijver beinhart

Agendabeheer 
#1 | Geplaatst: 11 juli 2010 17:17 
aan de techneuten van de club,

ik heb ook weer iets gehad zaterdags.. reed op de snelweg, van breda richting utrecht bij de stoplichten sta ik stil en mee valt de motor ook stil? niet meer starten, ik geprobeert met de reserve cdi (die ik altijd bijheb) en meteen starten en lopen...

hoe kan dat nu, die cdi had ik er pas een jaar of 2 in en had hem vorige week nog een grote beurt gegeven.. is dit toeval? of omdat ie sinds de grote beurt meer plopperdeplopt met terugschakelen dat de cdi meer te verduren heeft? of kan het zijn door de warmte?

ik hoop dat jullie antwoord toch is wat ik denk?

groetjes werner (denkt aan toeval?)
prettig gestoord (niet voor iedereen even prettig)
mail; beinhart@home.nl

Schrijver theojansen
Gast 
#2 | Geplaatst: 11 juli 2010 18:08 
die cdi's zijn natuurlijk allemaal ongeveer even oud en zou net als je eerste ook eens kapot kunnen gaan.
warmte lijkt me onwaarschijnlijk, eerder ouderdom.
groetjes, theoj.

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 11 juli 2010 18:55 | Aangepast door: Hansv 
Ouderdom.
Stom en toevallig.

Electronica, ook analoge electronica verouderd. Slijtage door gebruik en zo.

Dus: versleten, denk ik. Spanningspieken kunnen hiertoe extra hebben bijgedragen. Maar dat wordt heel moeiijk om te meten !!

Harmony,
Hans.
( slijt ook door gebruik )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 11 juli 2010 19:23 | Aangepast door: ouwe_jan 
Werner vraag aan Cosmar of hij zo een nieuwkastje voor je besteld dan ben je van dat gezur af
o.j.
want ouderdom komt echt met gebreken
Werner stuur even een e-mailtje naar Erik Znoek die kan een van jou cdi kastje repareren
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver Jaap43

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 12 juli 2010 13:20 
undefined:
die cdi's zijn natuurlijk allemaal ongeveer even oud en zou net als je eerste ook eens kapot kunnen gaan.
warmte lijkt me onwaarschijnlijk, eerder ouderdom.
groetjes, theoj.

In principe kan electronica niet verouderen en verslijten. Wat hier wel het geval is de hoge omgevingstemperatuur en de intern opgewekte warmte die niet goed weg kan.

Als componenten ingegoten zitten (zoals bij de CDI) gaan door de warmte de aansluitpootjes van de componenten uitzetten. Naar boven kunnen de pootjes niet langer worden door de gietmassa, dus drukken ze zich door de soldeerplaats heen naar beneden. Slecht contact en weigeren daardoor.

Dit is een veel vergeten fout, ook door fabrikanten.

Schrijver theojansen
Gast 
#6 | Geplaatst: 12 juli 2010 19:41 | Aangepast door: theojansen 
@ Jaap: warmte veroorzaakt door het warme weer lijkt me me minder slecht dan de warmte die het blok produceert en aldus de door jou en mij bedoelde slijtage veroorzaken.
of het warme weer de oorzaak kon zijn, dat vroeg de t.s althans dat nam ik aan en ik gaf gewoon antwoord op zijn vraag.
mvg. theoj
ik kan niet zo goed tegen de warmte!

Schrijver pjotter

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 22 juli 2010 23:07 
Het warmte verhaal is heel aanemelijk maar er is dan toch iets wat ik niet begrijp.
Toen ik op mijn CX naar het zuiden van spanje reed begaf mijn cdi het ook. De themperatuur lag toen tussen 15 en 20 graden. Heb er in spanje een andere cdi in gezet (met dank aan enkele clubleden) en heb toen 6 maanden rond gereden met een gemiddelde themperatuur van 25 tot 30 graden dag in dag uit.
Hier klopt het warmte verhaal dus niet meer.......
Dan had deze die er overegens nog steeds in zit het toch ook moeter begeven?

Adiõs pjotter (die soms ook iets niet begrijpt)
Never tell people more than they need to know...
Yamaha XTZ660 Tènèrè, YamahaTDM 900

Schrijver ejfrolich
Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 28 sept. 2010 14:05 
Ik geloof niet dat ik nog met een originele CDI unit zou gaan rijden. Het blijft een systeem met wat nadelige nevenefecten vind ik. Ignitech bied een systeem wat onafhankelijk werkt van de spoelen in het blok. Die kunnen dus niet meer stuk want worden niet meer gebruikt. Het systeem werkt goed, is aanpasbaar aan individuele wensen zonder dat er van alles moet worden aangepast en is veel minder storingsgevoelig.
CX500A 1979

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 cdi

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 6
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven