Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Ontstekingstijdstip verkeerd?

 
Schrijver Jurrien
Gast 
#1 | Geplaatst: 12 juli 2010 21:29 
Hallo,

Ik ben al even bezig met het vervangen van de startkoppeling van mijn cx650e. Nu ben ik zo ver dat het blok weer in de motor hangt en hij gestart kan worden. Zou kunnen worden, want hij start niet. Hij had vonk, benzine en compressie dus in eerste instantie wist ik niet waar ik het moest zoeken, maar na controle met een stroboscoop blijkt het ontstekingstijdstip niet te kloppen.

Met de stroboscoop op zowel de linker- als de rechtercilinder zie ik geen merktekentje verschijnen door het timingsgat in het carter. Hij staat dus niet een beetje, maar flink verkeerd. Kan iemand mij hier vertellen waar waarschijnlijk de fout zit?

Groeten, Jurrien

Schrijver theojansen
Gast 
#2 | Geplaatst: 12 juli 2010 22:08 
het schijnt dat je de nok die langs de pulsgevers draait 180 graden verkeerd kan monteren. of de bobines li en re verwisseld.
op de foto kan je zien hoe je bij het ''dekseltje'' kan zonder het blok eronderuit te halen.
(natuurlijk wel even wat andere delen verwijderen, o.a. luchtfilterkastje en demper.)

dekseltje
dekseltje
Verwijder bestand #1

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 12 juli 2010 22:10 | Aangepast door: brinkcx 
Ontstekings nokje verkeerd gemonteerd, dwz. 180 graden gedraaid?

Edit : ik zie dat Theo het net wat eerder al vertelde en nog mooier ook


gr. Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Jurrien
Gast 
#4 | Geplaatst: 13 juli 2010 19:42 
Als de bobines rechts en links verwisseld zouden zijn, zou je alsnog merktekentjes door het timinggat zien toch? Alleen de verkeerde merktekentjes.

Ik zie niks dus dan hoop ik maar dat de nok verkeerd zit... Zou wel stom zijn.

Bedankt voor de antwoorden!

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 13 juli 2010 21:13 
Bij wisseling van de bobine kabels zal je niet het merkje van de verkeerde cylinder zien, die cylinders zitten immers niet netjes 180 graden uit elkaar, maar 80.

In theorie en met een losse kabelboomzou je ook nog de aansluitingen op de vonkversterkers gewisseld kunnen hebben, maar ik heb nog nooit gehoord dat dat iemand al gelukt is.

De nok verkeerd om is niet zo stom, dat gebeurt makkelijk als je er niet op verdacht bent. Vraag maar aan de moderator hier

succes, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Jurrien
Gast 
#6 | Geplaatst: 13 juli 2010 23:00 
undefined:
Bij wisseling van de bobine kabels zal je niet het merkje van de verkeerde cylinder zien, die cylinders zitten immers niet netjes 180 graden uit elkaar, maar 80.

Maar in het blok alles goed aangesloten zit, vonkt cilinder 1 op merkje 1 en cilinder 2 op merkje 2. Als je dan de bobinekabels hebt omgewisseld is het enige probleem dat cilinder 1 vonkt op merkje 2 en cilinder 2 vonkt op merkje 1. Dus als je de stroboscoop op cilinder 1 hebt hangen zul je merkje 2 zien verschijnen. Toch?

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 15 juli 2010 21:20 
Hmm, daar zeg je wat... denk...denk...ja, dat kan kloppen omdat de opnemer/nok op de krukas zit met dus ook een vonk in de uitlaatslag. Dan zou je idd verwachten iets te zien. Ik kijk nooit met de stroboscoop omdat t zo spettert...

Maar aangezien je niks ziet, toch maar eens naar het nokje kijken ?

gr. Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Jurrien
Gast 
#8 | Geplaatst: 18 juli 2010 19:01 
Je maakt nog steeds een denkfout... Het heeft niets te maken met de loze vonk in de uitlaatslag. Denk er nog maar eens goed over na.. ;)

Schrijver MAST

Moderator 
#9 | Geplaatst: 28 juli 2010 10:32 
De nok verkeerd om is niet zo stom, dat gebeurt makkelijk als je er niet op verdacht bent. Vraag maar aan de moderator hier
Klopt helemaal, en ik wist zelfs dat het fout kon en toch....
Lees maar op mijn Weblog.
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver Lammert
Gast 
#10 | Geplaatst: 23 aug. 2010 16:45 
Vandaag na reparaties aan het blok alles weer geplaats en proberen te starten. Deed hij voor de werkzaamheden prima, maar nu , niks Ik heb het vermoeden dat ik iets 180o verkeerd gemonteerd heb. Dus probeer ik het op de simpele manier, luchtfilter eruit. Het blokje 180 o draaien is niet zoveel werk, maar ja, wat erbij komt he. Vonken deed ie wel en ploffen ook wel, af en toe maar op het verkeerde moment. Dus na het vinden van deze topic, ga ik weer verder.
Groeten Lammert

Schrijver Lammert
Gast 
#11 | Geplaatst: 23 aug. 2010 19:04 
Na luchtfilterdemontage en uitlaat toch maar het blok eronderweg genomen, leek me wel zo handig, nu nog weer d'r onder hangen. Kon niet verder, het eten stond op tafel.
Groeten Lammert

Schrijver Lammert
Gast 
#12 | Geplaatst: 25 aug. 2010 12:20 
Gisteren het blok eronderweg, begin sleutelsnelheid op te bouwen, onstekings unit 180 o verdraaid en alles weer gemonteerd. Hij liep met de tweede start poging.
Alleen ben nog niet helemaal blij, nokenas ketting ligt er volgens mij wat te los om. Kan de ketting een 2,5 tot 3 cm heen en weer bewegen. Info gevraagt aan Marco via PB. Denk alsnog de ketting te vervangen. Gaat mijn sleutelsnelheid nog wat meer omhoog. Groeten Lammert

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Ontstekingstijdstip verkeerd?

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 2
Members - 1 [ Ron ]
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven