Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Koelwater in de olie

 
 
Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende »

Schrijver Peter van Waveren
Gast 
#1 | Geplaatst: 14 juli 2010 23:33 
Ik wil graag mijn mayonaise-probleem aan jullie voorleggen, en enige vragen die ik daarbij heb.
Mayonaise is een heerlijke aanvulling bij bepaalde maaltijden, maar toen ik drie dagen geleden bij het stellen der kleppen een gele smurrie onder de rechter kleppendeksel aantrof, vermoedde ik dat er iets goed mis is. Ik heb de deksel goed schoongemaakt. De volgende dag na een rit van 80 km over de snelweg voor inspectie de beide deksels losgenomen. Nu bij beide de gevreesde smurrie.

Ik probeer te begrijpen waar in mijn CX650-blok water de kans krijgt zich te mengen met de olie. Het is wel duidelijk dat er koelwater lekt, want ik zie al een jaar soms groene druppels, of zelfs een groen spoortje op het blok. Soms uit de buurt van de linkerkop, vandaag ook uit de buurt van de waterpomp. Ik moest in een jaar wel ongeveer een halve liter koelvloeistof toevoegen, en ik rijd maar een paar duizend kilomer.

Ik kan me twee plaatsen van lekkage voorstellen:
1. Langs de keerring op de nokkenas, die immers ook de aandrijfas van de waterpomp is. Deze keerring scheidt de olie- en en de waterwereld.
2. Langs de koppakking, waar immers zowel oliekanalen als waterkanalen doorheen gaan.

De waterdruk moet wel voldoende hoger zijn dan de oliedruk. De waterdruk kan tot 0.9 bar oplopen. De oliedruk is alleen in de toevoer-leidingen hoog, en in de afvoerkanalen gelijk aan de druk in het carter. Het lijkt aannemelijk dat er makkelijk water in het "olie-gebied" kan komen.

Waarom zie ik aan de peilstok alleen schone olie, en boven de kop mayonaise?
Waarschijnlijk is water (en alcohol?) opgenomen door de olie, en kookt dat water er weer uit op de heetste plek: de kop. Ik zie dan een mengsel van gecondenseerde stoom en olie. De alcohol is er waarschijnlijk al eerder uit gekookt, zo niet, dan toch zeker hier.

De vraag is nu: hoe bepaal ik waar het lek zit?
Dus: ga ik een of beide koppen losnemen, of ga ik de waterpomp uitbouwen?
Of alle drie?

Ik stel het zeer op prijs, wanneer ik hier een reactie op krijg!

Schrijver amsilverwing

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 15 juli 2010 09:41 
ik vermoed dat je ceramische kering stuk is en na een verloop van tijd verstopt het gaatje waar je de groene spoor ziet.
vervolgens gaat je olie kering er aan en dan krijg je koelvloeistof in de olie.
advies motor er onderuit en de achterdeksel er af .
en alles vernieuwen.
kijk gelijk ook de rest na.
andre uit den helder
donateur 2022
https://amsilverwing.webnode.nl/

Schrijver Hans

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 15 juli 2010 11:30 
Smurrie in de kleppendeksel is 'vrij' normaal bij een motor waarmee niet veel worden gereden en die niet goed warm wordt.
Het betreft dan veelal een mix van condenswater en olie. De oplossing is gewoon de motor veel meer gebruiken zeker met lange ritten en goed doortrekken in zijn toeren.
Volgens mij is er verder niet veel aan de hand, zeker ook niet nu de olie in het carter schoon is en blijft. Wel natuurlijk blijven letten op een spoor van koelvloeistof onder de waterpomp. Mijn ervaring is dat (zelfs na jarenlang lekken) de keramische seal toch uiteindelijk uit zichzelf weer afdicht (dat is een paar maanden geleden gebeurd bij mijn woon-werk CX die ik heeeeeel intensief gebruik).
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 15 juli 2010 16:07 
Peter een of twee vragen voor jou om deze te beantwoorden
vraag een welke type berijd je 500 of 650 ook van welk jaar en wat voor onstekking zit er op CDI of Transistor
Als ik hierop antwoord krijg dan komt er van mij een goede antwoord wat je moet doen
groeten O.J.
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver Floris
Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 15 juli 2010 17:35 
Ik denk dat Hans gelijk heeft: je rijdt korte afstanden, waardoor de condens niet wordt weggebrand. Mijn advies: alles schoonmaken en olie + filter verversen.
Met een lekkende keramische seal kun je wel even doorrijden, mits het overloopgaatje niet is dichtgekoekt. Reparatie van de seal is een mooie winterklus, dat zou ik lekker uitstellen. Het is nu immers mooi weer om te rijden.
Je hebt in ieder geval geen lekke koppakking want dan zou je uitlaatrook wit zijn en stinken naar verbrande koelvloeistof.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver kuipwillem

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 15 juli 2010 20:43 
Hallo Peter. Je kan het systeem onder druk laten zetten ,dan zie je of de seal lekt .Lekt er niets uitwendig,maar zakt de druk dan kan de oliekeerring of koppakking stuk zijn .Blijft de druk staan dan is er niets aan de hand.Gr Wim

Schrijver Peter van Waveren
Gast 
#7 | Geplaatst: 16 juli 2010 09:20 
Het betreft een CX650E uit 1987.

Schrijver Peter van Waveren
Gast 
#8 | Geplaatst: 16 juli 2010 09:43 
Bedankt voor alle reacties tot nu toe. Hier nog wat aanvullende gegevens en vragen.

1. Nadat ik de smurrie onder de kleppendeksel aantrof, heb ik ook de olie en het filter vervangen. De smurrie die ik de tweede keer zag, komt dus uit nieuwe olie, na de eerste rit.

2. Ik gok erop, dat er nog geen water vanuit de waterpomp door twee lekke afdichtingen en vanwege een verstopte afvoer in de olie komt. Kan ik het overloopgaatje doorprikken?

3. Ik heb nog geen tijd gehad om nogmaals onder de deksels te kijken. Wanner er weer smurrie zit, ga ik de koppakkingen vervangen.

4. Maakt het wat uit bij wie ik die bestel? Ik las in dit forum wel iets over kwaliteitsverschillen.

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 16 juli 2010 12:38 
Smurry onder de klepdeksel betekend dat je carterontluchting niet goed werkt
Maar er was gevraagd voor wat type en jaar jou motor is
Dan krijg je van mij het goede antwoord
o.j.
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 16 juli 2010 16:31 
Volgens mij las ik dat het een CX650 betrof. Momenteel gaan bij veel 650 modelen de koppakingen kapot. Dit veroorzaakt maar al te vaak de smeurie in de kleppendeksels.

Volgens mij is de waterpomp afdichting ook reeds kapot, want lekage achter op het blok is te wijten aan een kapote afdichting water pomp.

Ik zie dit dan ook als twee losse problemen, en ik zou beginnen met de waterpomp afdichting.

Heb je vragen en of zit je verlegen om onderdelen, bellen mag altijd. Momenteel neem ik even geen reparaties aan.

Met vriendelijke groet Marco Becker.
0321 312336
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 16 juli 2010 16:37 | Aangepast door: marcobecker 
Kijk hier eens naar, wie weet zie je gelijkende zaken.
Groetjes marco.
URL

Als hij zo rook wolken maakt, dan weet je zeker dat het de koppakingen zijn.

groetjes Marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver cmtheman
Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 16 juli 2010 16:42 
undefined:
Maar er was gevraagd voor wat type en jaar jou motor is

heeft hij al gezegd hoor... cx650 1987...
ex-cx, huidige cb1300A

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 16 juli 2010 18:55 
ja, dan zit ik ook in de goede richting...
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver Hans

Forum Lid 
#14 | Geplaatst: 16 juli 2010 22:54 
Beetje smurrie in de klepdeksels, een klein waterspoortje onder de waterpomp ????? ............................. gewoon doorijden hoor !
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#15 | Geplaatst: 17 juli 2010 09:04 
Sorry voor dit gevraag naar je type maar nu even wat je kan doen is tap eerst je luchtfilterhuis af
DAT IS DE SLANG MET DAT PLASTIC ROND GEVAL WAT AAN DE RECHTERZIJDE BIJ DE ACHTERVEERING HANGTTREK DEZE UIT DE SLANG EN LAAT DE SMURRIE ER UITLOPEN {als er niets uit wil lopen even met een dun stukje ijzerdraad de smurrie door prikken }
verders prik nooit in dat gaatje onder je waterpomp als je per ongeluk de voorste kering raakt dan zijn de rapen gaar want dan moet de motor wel uit het frame om deze te vernieuwen
Verders de slangen de vanaf de motor naar het lucht filter gaan op lekkage controlleregroeten o.j.
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende » 
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Koelwater in de olie

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 3
Members - 1 [ Ron ]
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven