Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

remcylinder uitbouwen

 
Schrijver bartvandensteen
Gast 
#1 | Geplaatst: 8 aug. 2010 00:07 
Beste mensen, ik ben de voorreminstallatie aan het reviseren van mijn CX500C uit '81, nu weet ik niet hoe ik die remcylinder uit dat alu stuk moet halen (waar het rempotje op zit), ik kan dat wel naar binnen duwen maar ik zie nergens een bout of vijs om het los te maken,

groeten, Bart

Schrijver Dre67
Gast 
#2 | Geplaatst: 8 aug. 2010 10:01 
Dat is een kwestie van er uit wippen.
Je moet er wel aardig wat kracht voor zetten.
Veel potjes sneuvelen opdat moment.
Goed opletten wat je doet en wat er gebeurd.

Groet,

Dré

Schrijver theojansen
Gast 
#3 | Geplaatst: 8 aug. 2010 10:33 
Heb je de c-veerclip wel verwijderd?
Die zit onder het rubberstofhoesje.
Vaak zit ie wat vastgeroest door de lekkende
Remvloeistof. Zo moet de zuiger te verwijderen zijn.
Succes. Theoj

Schrijver MatthijsB
Gast 
#4 | Geplaatst: 8 aug. 2010 10:53 
ik heb mijn remmen gereviseerd aan de hand van het volgende topic op motor-forum. Vond het een erg duidelijke handleiding

http://www.motor-forum.nl/forum/list_messages/72024

Schrijver theojansen
Gast 
#5 | Geplaatst: 8 aug. 2010 11:52 
Bart, ik bedoel het rood aangestreepte veerringetje en rubber op bijgaande tekening. theoj

hoofdremcylinder
hoofdremcylinder
Verwijder bestand #1

Schrijver bartvandensteen
Gast 
#6 | Geplaatst: 8 aug. 2010 22:55 
Theo, hoe haal je dat clipje precies weg? Kan je dat grijpen met een tangetje of zo? Die rubber die er zou moeten rond zitten is trouwens helemaal stuk, daar schiet bijna niets meer van over.

Al bedankt Bart

En nu ik hier toch ben, hoe krijg ik de remblokken uit de klauwen? Bij mijn CB600 vallen die er uit als ik een borging en een pen verwijder, maar bij de CX zitten die precies toch beter weggestoken, moet ik de klauwen uiteenhalen met die 2 bouten aan de bovenzijde (daar zitten trouwens ook 2 versleten stofhhoezen die aan vervanging toe zijn)

Bart

Schrijver theojansen
Gast 
#7 | Geplaatst: 9 aug. 2010 11:29 | Aangepast door: theojansen 
Bart, gebruik een zg. (binnen-)circliptang. als je die niet hebt lukt het ook wel met een priem die je door het gaatje prikt en dan vervolgens naar binnen/buiten wrikken aan 2 kanten. snap je het nog?
dat rubber hoesje is wel vaker kapot.
pas op: dat er in de resten van het rubberhoesje nog een metalen rand zit; die moet er eerst uit voordat je bij de circlip kan komen!

de remblokken vallen al bijna eruit als je de remklauw losmaakt met de twee 12 mm bouten!!
kijk ook even op de link van matthijs, daar wordt een 2 zuigerremklauw beschreven, maar het principe is het zelfde.
succes, theoj

Schrijver bartvandensteen
Gast 
#8 | Geplaatst: 9 aug. 2010 13:13 
Heel erg bedankt voor de uitleg, na het verwijderen van de rubberresten (en wat nog overbleef van wat ooit een metalen randje moet geweest zijn) zag ik inderdaad een circlip zitten.

Voor de reklauwen zijn het dan inderdaad toch die 2 bovenste (12mm) bouten, dacht dat de blokjes er gewoon zouden uitvallen.

Nog iemand tips i.v.m. remblokjes: vervangen door gewone standaard blokjes of zijn er (betere?) alternatieven? Zoals hij was remde hij bijna niet (remvloeistofpotje verstorven, prut in het potje en dus waarschijnlijk ook in de rest van het remsysteem, remolie ook al stokoud)
Bij het reviseren ga ik ook stalen remleidingen plaatsen (heb ik al) en daarom mijn vraag of er ook iets straffere remblokjes bestaan, misschien is dit niet nodig eens alles gereviseerd is en weer tiptop is?

Groeten en bedankt voor de snelle antwoorden, Bart

Schrijver theojansen
Gast 
#9 | Geplaatst: 9 aug. 2010 15:22 | Aangepast door: theojansen 
'betere' remblokken zijn niet nodig.
zoals je zegt ga je nieuwe remleidingen monteren. je zal eens zien hoe dat remt, nadat alles weer schoon is!
inderdaad die 12mm bouten, die moet je losmaken en bij het monteren de 'glijer' smeren!!
groetjes, theoj

Schrijver bartvandensteen
Gast 
#10 | Geplaatst: 12 aug. 2010 21:27 
Ben nu ook de cilinders uit de remklauwen aan het halen, bij één is het al gelukt (is geen remolie meer onder de cilinder maar smurrie!), de andere zit nog steeds muurvast (erg roestig), ik begrijp nu helemaal waarom hij toch zo slecht remde! ben de nukkige cilinder aan het losweken met WD40 en hoop dat ik hem er spoedig uit krijg.

Al bedankt voor alle (erg nuttige) tips,
Bart.

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 remcylinder uitbouwen

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven