Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

afgebroken dekselbout na klepcontrole

 
 
Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende »

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 9 aug. 2010 19:40 
Nou, ik heb weer wat......

Na zoveel duizend kilometer even de kleppen conrtroleren. Geen probleem, en niets te stellen ook, ziet er prachtig uit.

Kleppendeksels vastzetten ( nee, die ga ik niet gebruiken voor een kleppendeksel-racer), en als alles goed zit: test ritje.

Resultaat: een heel klein lekspoortje olie langs links. Geen probleem. loshalen, goed schoonmaken, en weer vastzetten.
Voorste bout, achterste bout, weer de voorste en tot slot nog even de achterste....... maar die gaat plots wel erg licht in de rondte.

Afgebroken dus. Net als Daniël een paar maand geleden, net onder het randje.

Wat te doen?

oftewel in't kort:
HELP !!

Harmony,
Hans.
( die het plotsklaps somber inzien voor SJK op de CX )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver noman
Gast 
#2 | Geplaatst: 9 aug. 2010 20:32 | Aangepast door: noman 
Hoi,

Mogelijkheid: Een gat boren in afgebroken bout en hem er dan met een linkse tap hèèl voorzichtig uit draaien....

Jan.

Schrijver theojansen
Gast 
#3 | Geplaatst: 9 aug. 2010 20:58 
Hans, het komt wel goed hoor met SJK.
@Jan; ik heb Hans hetzelfde advies per telefoon gegeven. helaas heb ik zelf geen linkse tappen.
theoj

Schrijver Honkie Tonkie

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 9 aug. 2010 21:54 
Hans, ik heb hetzelfde gehad met de custom, Marco heft hem uitgeboord en een Helicoil (heet dat zo?) ingezet. Piekfijn voor elkaar.

Groetjes van Henk
Mag ik u bedanken voor uw aandacht, het was niet zo interessant tóch?
....
CX500Custom + Freebird + DONATEUR 2024

Schrijver Jaap43

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 9 aug. 2010 22:22 | Aangepast door: Jaap43 
Een andere oplossing is het aanschaffen van een linkse boor 4 mm, te koop bij de betere gereedschappenwinkel. In het midden van de afgebroken bout met een centerpunt een putje slaan en dan de boor er op zetten. De boormachine linksom laten draaien. De bout is kapotgetrokken en moet dus zo los komen op het moment dat de boor hapt.

Schrijver Erik1

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 9 aug. 2010 23:16 
Hans,

Ik heb een linkse tap ( net verledenweek gekocht bij Louis in Aken ) Maar... deze week ben ik op vakantie, komende maandag kan ik je evt komen helpen met dit euvel. Ik hoor wel of dat nodig is.

Groet Erik.
~ Gespaakte 50's CX(Mooiste CX SJK 2016) ~ De Gouden Deauville ~ PAv40 aanhanger ~ Nu eigenaar van een heerlijke Fiat 500TC (Turbo Cabrio) ~ Donateur 2022 ~ www.EriKunst.nl ~ www.vanengelenhoven.net ~

Schrijver theojansen
Gast 
#7 | Geplaatst: 10 aug. 2010 00:17 
Mag ik ook meehelpen à.'s. Maandag?
Hoi erik, ik heb dat nooit gedaan.
Theoj.

Schrijver Erik1

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 10 aug. 2010 07:47 
Heey Theo,
Ik ook niet

Ik neem voor de zekerheid dan ook maar een helicoil setje M6 mee, daar heb ik wel hele goede ervaringen mee!!

Groet Erik.
~ Gespaakte 50's CX(Mooiste CX SJK 2016) ~ De Gouden Deauville ~ PAv40 aanhanger ~ Nu eigenaar van een heerlijke Fiat 500TC (Turbo Cabrio) ~ Donateur 2022 ~ www.EriKunst.nl ~ www.vanengelenhoven.net ~

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 10 aug. 2010 07:51 | Aangepast door: Hansv 
Jongens, dat lijkt me wel wat.

Dus a.s. maandag kop reparatie.

Bij Theo? Daar is goed gereedschap en een brug.
Moet de kop eraf? Dan kan ik dat van te voren doen, en ook de juiste dingen erbij regelen, zoals pakkingen en zo.
Dus weer een ritje Biddinghuizen, denk ik.

Harmony,
Hans.
( die wilde dat z'n eigen kop ook zo te repararen was )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver theojansen
Gast 
#10 | Geplaatst: 10 aug. 2010 10:07 
Erik en Hans, we zouden bij mij thuis kunnen werken.
@Hans, de kop hoeft er niet af, (dacht ik) je kan zelfs met een enkele klepdekselbout en een beetje lekkage naar mij komen rijden. (voorzichtig)
wat denk jij Erik?

hoe laat spreken we af?

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 10 aug. 2010 10:10 
Heren,

als er eerst geoefend moet worden kan ik wel een oude kop en bout om af te draaien ter beschikking stellen.

En aangezien het euvel met een lekje begonnen is, als Erik voor die tijd even langsrijdt heb ik nog nieuwe rubber pakkingen over voor de afwerking na herstel.

gr. Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Erik1

Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 11 aug. 2010 23:26 
Heey Allemaal,

Hans, laat idd aub "je" koppen maar zitten!! (Alle drie!!)
Of het wijsheid is om met maar één bout in de deksel te gaan rijden vraag ik mij even af... maar dat is aan jou Hans! Heb je wel een nieuwe bout??

Bij Theo op de klus, dat lijkt mij gezellig!! Theo, mail nog ff jouw adres. Ik ben maandag alleen thuis en zal nog even wat te eten moeten regelen. Laat ik zeggen rond half 8??

Frans, Het is denk ik idd beter een verse deksel pakking er tussen te zetten. Als ik die bij jou mag komen halen dan graag. Maandagmiddag rond 5 uur??

Groet Erik. ( Vanuit een geweldige woonboerderij in Friesland!! )
~ Gespaakte 50's CX(Mooiste CX SJK 2016) ~ De Gouden Deauville ~ PAv40 aanhanger ~ Nu eigenaar van een heerlijke Fiat 500TC (Turbo Cabrio) ~ Donateur 2022 ~ www.EriKunst.nl ~ www.vanengelenhoven.net ~

Schrijver Jaap43

Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 12 aug. 2010 13:24 
Een nadeel van het met een rechtse boor boren is dat bij even happen het restant van de schroef verder naar beneden gedraaid wordt. De restant schroef zit namelijk niet vastgeroest. Een tweede nadeel is dat bij te vast aandraaien van de linkse tap het materiaal van de schroef iets kan uitzetten en dan zichzelf vastklemt.

Dat is grotendeels te voorkomen door het gat niet te groot te boren maar dan is er kans op het breken van de tap bij te veel kracht zetten.

Dit is geen ervaringsfeit maar puur hypothetisch bedacht.

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#14 | Geplaatst: 12 aug. 2010 14:37 
E#rik,

Ik laat de koppen gewoon waar ze zijn. Het adres van Theo krijg je nog via de mail.
Half acht is een beetje aan de erg vroege kant. Half negen bij mij? Of negen uur bij Theo?

Rijden met 1 bout in het deksel, en een kurk in het gat waar de andere bout hoort te zitten zal wel gaan. Kort stukje (5 km), en ik probeer de kop-deksel naad nog af te plakken met tape.


@Frans, die dekselpakkingen is waarschijnlijk een heel erg goed idee. Als Erik die mee mag nemen dan graag.

Harmony,
Hans.
( die maandag toch even naar Theo moet voor iets anders )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver Erik1

Forum Lid 
#15 | Geplaatst: 12 aug. 2010 21:50 
Heey Hans,

Ik kom gewoon ff naar jou toe, rijden we samen naar Theo.

Groet Erik. (Nog ff genieten van de wijdse blik. )
~ Gespaakte 50's CX(Mooiste CX SJK 2016) ~ De Gouden Deauville ~ PAv40 aanhanger ~ Nu eigenaar van een heerlijke Fiat 500TC (Turbo Cabrio) ~ Donateur 2022 ~ www.EriKunst.nl ~ www.vanengelenhoven.net ~

Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende » 
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 afgebroken dekselbout na klepcontrole

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven