Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

meedenkers gezocht...wil niet aanslaan

 
 
Pagina  Pagina 1 van 3:  1  2  3  Volgende »

Schrijver Lopezdijkstra
Gast 
#1 | Geplaatst: 12 aug. 2010 16:15 
Hallo,

Ik ben Antoine Lopez, helaas geen doorgewinterder CX Freak maar heb wel het model altijd zeer bijzonder en mooi gevonden. Voor de vakantie leek het me leuk om een lichte motor te kopen voor achter de Camper (t3). Op een 5 tal types gezocht en gisteren een niet lopende CX gekocht in Limburg.

Het probleem, de motor slaat niet aan. Ze start, vonkt, krijgt benzine. N a mijn weten kan de CX ook op 1 poot lopen. Dus de oorzaak moet iets zijn wat de cilinders delen. Volgens de eigenaar is de motor ineens er van de week mee gestopt. Dit wordt natuurlijk een kwestie van uitsluiten waar zouden jullie beginnen?

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 12 aug. 2010 17:27 
Hallo en welkom,

Welk type en bouwjaar is je CX. Er zijn nogal wat verschillen.

Als het een CDI model is, dan zou ik proberen om de CDI eens uit te wisselen.

En je zit in/bij Nijkerk.... Hulp genoeg in de omgeving, denk ik zo.

Harmony,
Hans.
( die hulp krijgt uit Nijkerk en Bennekom )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver Lopezdijkstra
Gast 
#3 | Geplaatst: 12 aug. 2010 18:26 
Fijn om te weten dat er CX techneuten in de buurt wonen. Mijn CX 500 komt uit 1978. Dat is toch voor het CDI tijdperk?
Trouwens als de bougies vonken moet ik het daar dan wel zoeken?

Schrijver antoon

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 12 aug. 2010 18:40 
Hoe oud is de benzine? Kraan dicht, Laat de carps eens leeg lopen! sucses.
gr.Antoon

Schrijver Lopezdijkstra
Gast 
#5 | Geplaatst: 12 aug. 2010 18:53 
Hallo Anton bedankt voor je reactie. De benzine is vers en ik dacht het lijkt me sterk dat 2 Caburateurs ineens er mee stoppen. Toch? Blijft toch handig zo'n twin.

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 12 aug. 2010 19:39 | Aangepast door: Hansv 
Als je CX uit 1978 komt, dan heeft 'ie met zeer hoge waarschijnlijkheid een CDI ingebouwd. In 1978 was de CX één van eerste motoren met een dergelijke ontsteking.

En als de CDI een te zwakke vonk 'doorgeeft' , dan vonkt 'ie wel, maar start niet.

Spanning meten zoals aangegeven bij Bertus, onderwerp 'Na "white wire fix" nog slechter lopen.'

Dan weet je in elk geval meer.

Harmony,
Hans.
( Meten is weten , zeggen ze. Maar ja, 'ze' zeggen zoveel..... )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver Lopezdijkstra
Gast 
#7 | Geplaatst: 12 aug. 2010 20:08 
Hele suffe vraag! Maar hoe krijg ik het buddy zit los ik ben al een half uur bezig met zoeken.
Is het niet handiger om een CDI te lenen? (iemand een adres in de buurt?)Ben absoluut niet handig met electronica. Het is toch een kwestie van inschuiven en kijken of hij het doet?

Schrijver Lopezdijkstra
Gast 
#8 | Geplaatst: 12 aug. 2010 20:10 
Oh ja bedankt voor je reactie hans ben ik weer een stap verder!

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 12 aug. 2010 21:18 
Zadel los?
Ondeveer 10-15 cm achter de schokdempers zit er links en rechts een hendel onder het zadel. goed kijken, kan bijna niet missen. En dan gaat het bijna vanzelf.

Bij een 'gewone CX500(z-A-B)' dus

Harmony,
Hans.
( die het niet zo moeilijk vindt )

Harmony,
Hans.



Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver Lopezdijkstra
Gast 
#10 | Geplaatst: 12 aug. 2010 22:35 
Als ik het zo lees op het forum dan is de CDI op de CX een soort tijdbom die er elk moment mee op kan houden. Is het dan niet wijsheid op zo'n Ignitech (waar?) te kopen? En is dit product nou wel of niet plug en play?

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 12 aug. 2010 23:40 
Hallo Antoine,

Kijk ik even niet, is er plots een Niekarker CX bij gekomen!

Zoals Hans al zei, hulp is er hier wel. Stuur even een PBtje als je er nog niet uit bent, dan helpen we even die CX weer op gang!

gr. Frans (die uit Nijkerk)
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 13 aug. 2010 23:14 
Voor de geschiedenis schrijvers :

De CDI was 't in ieder geval niet, en de benzine ook niet. Tijd om de stator maar eens te gaan meten, ook al is er een vonkje.

Klinkt als die van Cosmar, dat werd uiteindelijk opgelost met eenIgnitech geloof ik (?).

Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Lopezdijkstra
Gast 
#13 | Geplaatst: 13 aug. 2010 23:22 
Vanavond samen met frans gekeken naar de CX. Hij was zo aardig om even langs te komen.
Frans had een reserve CDI meegenomen maar dat, loste het niet op. We denken dat het de stator is. Omdat de eigenlijk alles het doet alleen slaat de cx niet aan. Opmerkelijk is wel na het vele starten dat de bougies droog blijven. Maar er vloeit wel benzine door want we hebben de carburateurs laten leeg lopen en wat is de kans dat twee carburateurs er tegelijk mee ophouden?
Ik zet me geld op de stator...Alleen weet ik nog steeds niet waar ik een ignitech kan kopen. Graag zou ik een adres of tel hebben? Want jullie begrijpen dat ik zit te wachten op een cx ervaring!

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#14 | Geplaatst: 13 aug. 2010 23:40 | Aangepast door: Hansv 
Een ignitech CDI kun je bij Ignitech bestellen.
Ignitech website
Of probeer een mail via Ignitech.nl website in ontwerp, maar wel een e-mail adres


Als de vonk van 'slechte kwaliteit' is, door een in slechte staat verkerende stator, dan kan 'ie vonken wat hij wil, maar zal niet starten.

Ergens anders heb ik al gezegt:
Zorg voor een zo goed mogelijk opgeladen accu, en haal eventueel de bougies eruit.
Verwijder het zadel, en haal de twee-polige stekker met de witte en de blauwe draad los.
Neem een voltmeter, zet deze op wisselspanning, bereik 200volt oid.
Plaats de massa van de meter aan de massa van de motorfiets. De andere meetpen aan de witte of blauwe draad houden die vanaf de stator komt. Liefst met een klemmetje.
Contact aan, en laat de motor rond gaan op de startmotor.

Meten.
Blauw 90 Volt
Wit >100 Volt

Deze waarden mogen wat lager zijn, maar niet teveel lager.

En lagere ontsteekspanning laat de motor wel 'doordraaien'als 'ie een maal gestart is. Maar een erg veel te lage ontsteekspanning zal de motor niet kunnen opstarten.


Succes,

Harmony,
Hans.
( die het bovenstaande van Floris heeft geleerd )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver pjotter

Forum Lid 
#15 | Geplaatst: 14 aug. 2010 01:24 
Hallo.
Ik heb het verhaal even mee gelezen maar heb niemand horen spreken over vuil in vlotterkamer, vlotter blijft hangen.
Het zou wel erg simpel zijn maar je kan niet weten....

Adiõs pjot. (die houd van simpele oplossingen)
Never tell people more than they need to know...
Yamaha XTZ660 Tènèrè, YamahaTDM 900

Pagina  Pagina 1 van 3:  1  2  3  Volgende » 
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 meedenkers gezocht...wil niet aanslaan

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 3
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven