Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

onderdelen hoofdremcylinder

 
Schrijver bartvandensteen
Gast 
#1 | Geplaatst: 30 aug. 2010 07:50 
Beste mensen,

nog een vraagje: hoe moeten de onderdelen van de hoofdremcylinder correct in elkaar gezet worden? Ik dacht dat ik het juist had maar heb lekkage t.h.v. de circlip. Kan iemand me zeggen of de volgende volgorde juist is? eerst de lange veer met aan het uiteinde het rubbertje (past in een gaatje in de veer), met het rubbertje eerst (kant van de remleiding), dan dat ijzertje met die gedraaide groef aan (mét rubbertje erover, dat had ik eerst niet gedaan en vandaar waarschijnlijk de lekkage), dan de circlip om alles binnen te houden en het stofrubbertje erover.

Ik weet vooral niet of de veer met het rubbertje eerst erin moet (rubber aan kant remleiding) of met het rubbertje laatst (kant remhendel).

Het renoveren van de klauwen en het terugplaatsen is vlot gegaan, is heel mooi met de nieuwe stalen remleidingen, Bart.

Schrijver Arcath
Gast 
#2 | Geplaatst: 30 aug. 2010 13:53 
ermz van buiten naar binnen gezien (volgorde van loshalen)

-Stofkap
-circlip
-de zuiger (gedraaide groef)
-primaire cup (rubber)
-Veer

Voor het terugplaatsen de zuigerwand, controleren en schoonmaken. bij terugplaatsen boel insmeren met remolie.

dan zou het zo ongeveer goed moeten zijn.

Schrijver bartvandensteen
Gast 
#3 | Geplaatst: 30 aug. 2010 15:22 
dus moet het rubbertje dat op de veer zit langs de kant van de zuiger gemonteerd worden en het open eind van de veer naar de kant van de remleiding, dan heb ik het toch terug verkeerd gemonteerd, nog eens uiteenhalen dus, ik heb er wel 2 tekeningen van gevonden maar ik vond dat toch niet duidelijk hoor,

alleszins bedankt, Bart.

Schrijver Arcath
Gast 
#4 | Geplaatst: 30 aug. 2010 16:05 
op de tekeningen in verschillende werkplaatshandboeken is te zien dat de veer met brede kant eerst naar binnen gaat, en de smalle kant naar de zuiger wijst. als het goed is past de rubbercup maar op een manier op de veer.

Schrijver bartvandensteen
Gast 
#5 | Geplaatst: 31 aug. 2010 12:05 
Het lukt me dus niet hé, alleen wanneer ik de veer terugplaats met het rubbertje aan het uiteinde van de veer langs de kant van de remleiding komt er al pruttelend wat remolie uit, wanneer ik de veer terugplaats met het rubbertje langs de kant van die gedraaide zuiger gebeurt er helemaal niets. Normaal moet er toch remolie uitkomen wanneer ik pomp? Wat doe ik verkeerd???

Heeft er iemand toevallig een foto van de juiste volgorde?

Bart.

Schrijver MAST

Moderator 
#6 | Geplaatst: 31 aug. 2010 14:03 
Heb je misschien HIER iets aan?
Een foto heb ik helaas niet voor je.
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver bartvandensteen
Gast 
#7 | Geplaatst: 31 aug. 2010 14:40 
Dus toch de veer met het rubbertje tegen de zuiger, heb ik zo al gemonteerd maar als ik dan pomp komt er geen remvloeistof uit de leiding, is dat dan normaal? dat zou er toch moeten uitkomen? anders kan je de leidingen toch niet vullen?

Bart.

Schrijver Arcath
Gast 
#8 | Geplaatst: 31 aug. 2010 21:16 
In principe zou het dan gewoon moeten werken.

Wat je nog kan proberen is met ingedrukte handel, een vacuum te creeren aan de uitgaande kant.

Schrijver bartvandensteen
Gast 
#9 | Geplaatst: 1 sept. 2010 09:54 
Begin er de zenuwen van te krijgen, alleszins al erg bedankt voor de uitleg (en het geduld), ga het nog eens proberen en laat wel iets weten of het lukt

Bart.

Schrijver bartvandensteen
Gast 
#10 | Geplaatst: 8 sept. 2010 12:00 
Het is eindelijk gelukt!!!

Het probleem was belachelijk klein maar daarom blijkbaar niet minder belangrijk: hoofdremcylinder gemonteerd zoals hierboven al gezegd werd, potje erop gezet, heel de boel op het stuur gezet, olie in potje gedaan, remhendel aan handvat vastgemaakt en wachten maar -> na een nacht zo staan nog steeds niets veranderd, ook aanzuigen met een grote spuit veranderde niets aan de zaak, de remvloeistof wou niet naar de leidingen gaan. Ik kreeg er serieus de zenuwen van tot ik plots op het lumineuze idee kom om eens met een naald in dat kleine gaatje te peuteren en wonder boven wonder -> de remvloeistof gaat vlot door! blijkbaar zat dat kleine gaatje gewoon verstopt.

Remmen zijn nu ontlucht en gaan binnenkort getest worden op de baan (is nu fel aan het regenen hier dus ga wel wachten tot het droog is).

Bart

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 onderdelen hoofdremcylinder

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven