Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Weigerachtige Rode Rakker

 
Schrijver Hansv

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 4 sept. 2010 15:41 
Wie kent hem niet? De door het motor logboek beroemd geworden "Rode Rakker". Hij heeft weer wat....

Op weg naar SJK, bij Apeldoorn, begon de CX te stotteren. Gas geven hielp niet, met weinig gas rijden ook niet.
Uiteindelijk hebben we de carburateurs vervangen, omdat het vermoeden bestond dat daar de fout lag.

Dit hielp niet. Na een paar kilometer weer dezelfde verschijnselen.
Stotteren, nijging tot afslaan.

Ondertussen zitten de originele carbs er weer onder.
Warm gereden, stotteren na een paar minuten.

Wat heb ik ondertussen gedaan:
- bougies vervangen, geen succes
- Linker bobine vervangen, geen succes
- rechter bobine vervangen, geen succes
- CDI unitt vervangen, geen succes
- Benzine doorloop gecontroleerd- gaat als een kraan, geen succes
- inlaat rubbers gecontroleerd. Dicht, - geen succes
- Voltage van de stator gecontroleerd; Wouw!! Witte en Blauwe draad:
140 en 158 volt !! Moet meer dan genoeg zijn.

Uiteindelijke de waarden van de stator gemeten. Allemaal erg hoog, ver boven de norm
pin = norm = waarde
1 = 95 - 116 = 134
2 = 81 - 99 = 108
3 = 185 - 225 = 249
4 = 95 - 116 = 127
5 = massa
6 = 81 - 99 = 109
7 = 185 - 225 = 251

Blauw = 77 - 95 = 548
Wit = 387 -473 = 542

En dat, beste vrienden zijn de waarden van een stator van 2 1/2 jaar oud, die netaan 20.000 km heeft gedaan!

Je zou toch zeggen dat het van alles kan zijn, behalve de stator. Zo'n ding moet toch langer meegaan dan twee/drie jaar?

Maar goed, om dat uit te sluiten ga ik op zoek naar een Ignitech. Ik moet er zo-wie-zo eentje hebben voor de "Bah'Kup", die vertoond 'text-book' verschijnselen van stator falen: komt bijna niet boven de 5500 tpm uit.

Wie heeft er even een Ignitech CDI te leen? Niemand? tja.....

Zijn er verder nog ideeen?

Harmony,
Hans.
(die straks vier (ja 4) goede CDI's over heeft)
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver Erik1

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 4 sept. 2010 16:40 
Compressie??
~ Gespaakte 50's CX(Mooiste CX SJK 2016) ~ De Gouden Deauville ~ PAv40 aanhanger ~ Nu eigenaar van een heerlijke Fiat 500TC (Turbo Cabrio) ~ Donateur 2022 ~ www.EriKunst.nl ~ www.vanengelenhoven.net ~

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 4 sept. 2010 17:02 | Aangepast door: ouwe_jan 
Verbrande inlaat kleppen of uitlaat
Maar eerst even compressie meeten
Hans stel de kleppen eens wat ruimer
deze moeten voor jou Rode Rakker inlaat 0,10 m/m
uitlaat 0,12 zijn
compressie druk 12+2 bar
Verders tikkende kleppen verbranden niet maar te krap verbranden ze
versleten veeren
Stukkende zuiger veer of olie veer
Etc etc
maar wie helpt Hansv met een compressie meter om zijn motor te kunnen controleren of hem er bij te helpen
woon zelf te ver weg
we horen wel wat het probleem is en was
Ouwe_Jan die de Rode Rakker weer wilt zien en horen draaien
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 4 sept. 2010 17:07 
Als het de compressie is, (gevolg van versleten zuigerveren??) dan is het wat mij betreft een kwestie van:
Blok eruit: achterdeksel, wat goed zou moeten zijn, eraf, reserve/sloop blok (waar geen mechsela en keerring in zit) pakken en het achterdeksel wisselen, en radiator omzetten, blok eronder. Dat zou me dan alleen de nieuwe pakking en eventueel koperen ringetje gaan kosten.

Is misschien geen slechte optie.

Harmony,
Hans,
(die alle optie's open probeert te houden)
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver theojansen
Gast 
#5 | Geplaatst: 4 sept. 2010 19:05 
Hans, ik kan wel, maar niet eerder dan a.s.maandag bij je lang komen om de compressie te meten.
ik hoor wel van je of dat uitkomt.
groet, theoj

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 4 sept. 2010 19:30 | Aangepast door: Hansv 
Hoi Theo,

Dat lijkt me een priima plan.
Maandag is mijn 'tijd voor andere dingen' dag, en dan heb ik meestal wel tijd voor die andere dingen.

Harmony,
Hans.
(doet ook wel eens andere dingen, naast gewone dingen zoals werken)
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver A Koopmans

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 4 sept. 2010 20:45 | Aangepast door: A Koopmans 
Hoi Hans ,

Je hebt de bombine's gewisseld
maar heb je ook andere bougie kabels geprobeert het lijkt misschien gek maar ik heb ook eens lekkende bougie kabels gehad en ontdekte dat 's avond in de regen toen leek mijn blok wel een disco met stroboskoop lamp

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 4 sept. 2010 20:58 
Ik heb niet alleen de bobines verwisseld voor reserve exemplaren, nee, ik heb de bobine met kabel en bougie-dop als geheel uitgewisseld.
Eerst links, daarna rechts, verschillende vervangers, gelijke resultaten: geen verbetering.

Harmony,
Hans.
(geen verbetering is ook een resultaat. negatief, dat wel, maar toch een resultaat)
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 4 sept. 2010 22:19 
Hoi Hans,

ik weet niet exact hoe / tov wat je gemeten hebt, maar : alle waarden hoog = slecht massa/min contact ergens?

Compressie meter heb ik, kan je uiteraard lenen of desnoods kom ik even langs.

gr. Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 4 sept. 2010 23:36 
Frans,

Ik heb de weerstandswaarden van de stator gemeten t.o.v. massa, de groene draad die op positie 5 van het stekkerblok zit. Alle waarden op de grote stekker zijn een 20 ohm te hoog, wat kan liggen aan een slechte meter, een slecht contact ergens, of een slechte massa.
Dat de waarden voor 'wit' en 'blauw' zo ver afwijken komt mijns inziens doordat dit een andere dynamo-spoel is, die afwijkt van hetgeen door Honda werd gebruikt.

Maandag komt Theo J. hier om de compressie te meten.

Dan weet ik weer meer.

Harmony,
Hans.
(bedenkt ook steeds van alles....)
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver Luclubberts

Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 5 sept. 2010 00:31 
Hallo Hans,

Mag ik, als nieuwkomer op het CX front, even wat opmerken. Volgens mij ( internetwijsheid zie link hieronder) moet je de waarde die jij beschrijft achter "blauw" niet meten t.o.v. aarde (5), maar t.o.v. wit (9).
http://globalcxglvtwins.hostingdelivered.com/viewtopic.php?f=17&t=521

Voor de rest liggen alle waarden weliswaar hoger dan de " standaard " ( hetgeen zou kunnen wijzen op zwaardere spoelen) maar t.o.v. gelijkwaardige spoelen nagenoeg gelijk. Heb je deze waarden trouwens in koude EN in warme toestand gemeten. ( Aangezien het probleem zich voor lijkt te doen in warme toestand ).

Gr. Luc

( denkt meedenken kan geen kwaad )
Degene die weet dat hij niets weet, weet meer dan degene die niet weet dat hij niets weet. I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way. So I stole a bike and asked for forgiveness

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 5 sept. 2010 09:10 
Luc,

Je mag natuurlijk je mening geven, evenveel waard als de mening van iemand die hier al jaren post.

Maar daarnaast:
Peter's geeft aan dat je wel vanaf groen moet meten. Maar diverse handboeken spreken elkaar hier ook lekker tegen.

Niet dat het uitmaakt, want blauw en wit staan in serie, en de waarde voor blauw minus wit komt dan uit op een magere 6 ohm.

"Massa -- spoel blauw -- spoel wit"

Harmony,
Hans.
( was ooit ook nieuw op het forum, lang, lang geleden )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver Luclubberts

Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 5 sept. 2010 12:34 
Hans,

Op die manier gemeten ( blauw tov aarde ) geeft mijn motor ipv 80 ohm, 407 ohm.

Ik heb nog even verder gekeken op Internet en vond het volgende.

Wire colour Resistance(Ohms)
White to Blue 77-95
Green to White 387-473
Orange to Green 95-116
Light Blue to Green 95-116
Orange/Red to Green 81-99
Light Blue/Red to green 81-98

Note some resistance checks stators are 315/385 ohms for the White to Blue.Also some of the readings
can be a little out and still function ok.


Ergo ik krijg het vermoeden dat het Peters Handboek er hier naast zit.

Gr. Luc

( kan ook heeeeel eigenwijs zijn ! )
Degene die weet dat hij niets weet, weet meer dan degene die niet weet dat hij niets weet. I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way. So I stole a bike and asked for forgiveness

Schrijver Luclubberts

Forum Lid 
#14 | Geplaatst: 5 sept. 2010 12:36 
Overigens gevonden op deze site.

http://globalcxglvtwins.hostingdelivered.com/viewtopic.php?f=8&t=298

Kun je ook lid van worden. !

Gr. Luc
Degene die weet dat hij niets weet, weet meer dan degene die niet weet dat hij niets weet. I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way. So I stole a bike and asked for forgiveness

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#15 | Geplaatst: 6 sept. 2010 18:46 | Aangepast door: Hansv 
Even een Update:

De compressie is vandaag even gemeten. Theo J. kwam langs met een compressie meter

Angstig moment, want stel je voor dat het niet goed is. Dan kan de trouwe Rakker Roesten.

Maar de resultaten vielen niet tegen.
Links 12 bar
Rechts 13,5 bar

dat zijn heel gezonde waarden.

Blijft over, de Stator.
Wie wil er met zijn Ignitech CDI CX langs komen?

Harmony,
Hans.
(denkt over het bestellen van een Ignitech)
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Weigerachtige Rode Rakker

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven