Wie kent hem niet? De door het motor logboek beroemd geworden "Rode Rakker". Hij heeft weer wat....
Op weg naar SJK, bij Apeldoorn, begon de CX te stotteren. Gas geven hielp niet, met weinig gas rijden ook niet.
Uiteindelijk hebben we de carburateurs vervangen, omdat het vermoeden bestond dat daar de fout lag.
Dit hielp niet. Na een paar kilometer weer dezelfde verschijnselen.
Stotteren, nijging tot afslaan.
Ondertussen zitten de originele carbs er weer onder.
Warm gereden, stotteren na een paar minuten.
Wat heb ik ondertussen gedaan:
- bougies vervangen, geen succes
- Linker bobine vervangen, geen succes
- rechter bobine vervangen, geen succes
- CDI unitt vervangen, geen succes
- Benzine doorloop gecontroleerd- gaat als een kraan, geen succes
- inlaat rubbers gecontroleerd. Dicht, - geen succes
- Voltage van de stator gecontroleerd; Wouw!! Witte en Blauwe draad:
140 en 158 volt !! Moet meer dan genoeg zijn.
Uiteindelijke de waarden van de stator gemeten. Allemaal erg hoog, ver boven de norm
pin = norm = waarde
1 = 95 - 116 = 134
2 = 81 - 99 = 108
3 = 185 - 225 = 249
4 = 95 - 116 = 127
5 = massa
6 = 81 - 99 = 109
7 = 185 - 225 = 251
Blauw = 77 - 95 = 548
Wit = 387 -473 = 542
En dat, beste vrienden zijn de waarden van een stator van 2 1/2 jaar oud, die netaan 20.000 km heeft gedaan!
Je zou toch zeggen dat het van alles kan zijn, behalve de stator. Zo'n ding moet toch langer meegaan dan twee/drie jaar?
Maar goed, om dat uit te sluiten ga ik op zoek naar een Ignitech. Ik moet er zo-wie-zo eentje hebben voor de "Bah'Kup", die vertoond 'text-book' verschijnselen van stator falen: komt bijna niet boven de 5500 tpm uit.
Wie heeft er even een Ignitech CDI te leen? Niemand? tja.....
Zijn er verder nog ideeen?
Harmony,
Hans.
(die straks vier (ja 4) goede CDI's over heeft)
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken