Materialen
• Afbijtmiddel van albastine met een wegwerp kwast en kunstof spadel (voegen spadel voor kitten van voegen)
• Delta schuurmachine met schuur schijfjes 240 en hoger zelf heb ik schuurschijfjes gekocht bij de Gamma van het merk PIRANJA geschikt voor hout metaal, is een pakje van 20 stuks korrel 80 120 180 en 360
• Schuur/polijst matjes voor metaal, zijn te koop bij Praxis en zo
• Moc rvs reiniger te bestellen bij W.O Duesberg GmbH
Hohefldstrasse 19-30
D-46284 Dorsten
Tel. 0049 (0) 236294670
Heb deze tube destijds bij de Aldi gekocht, maar weet niet of ze dit nog hebben, vandaar adres er even bij.
• Boormachine met polijst schijven, te koop bij motor zaken of internet bestellen
• Belgon Alu te koop bij motorzaken en internet
• NO.1 Aluminium hochglans-polutur gekocht op de autobeurs in Dusseldorf destijds
LAVA DIAMANT
WONISCH
Pfaffingen 99
D-86720 Nordlingen
Tel 0049 (0) 90814777
Stap 1
Om te beginnen met polijsten moet je eerst de lak van de te polijsten onderdelen verwijderen, dit heb ik gedaan met afbijt middel van Albastine.
Smeer de onderdelen goed en niet al te dun in met afbijtmiddel en laat dit ongeveer 20 minuten in trekken, zeker niet laten drogen
Je kunt de lak er nu vrij makkelijk af halen met een kunststof spadel en een schuursponsje, trek wel een paar handschoenen aan van rubber, zelf heb ik van die operatie handschoenen gebruikt
stap 2
Begin nu met een delta schuurmachine met korrel 280 of hoger de krassen en deukjes er uit te schuren, of bij veerpoten in mijn geval de horizontale groeven, je hoeft niet bang te zijn dat het te grof of te ruw lijkt, krijg je bij de volgende stap zo weer goed.
Stap 3
Met de schuur matjes (geschikt voor metaal) en een beetje MOC RVS- reiniger op het matje, schuur/polijst je de krassen weer weg, daarna het onderdeel met water schoon maken en kijken of de krassen van de schuurmachine weg zijn en of er geen diepe krassen meer zijn.
Indien nodig, kan je met de delta schuurmachine even de achter gebleven krassen die nog niet weg waren, plaatselijk wegschuren en het plekje nog even nabewerken met MOC en schuurmatjes.
Stap 4
Ondergrond droog maken en met een droog schuurmatjes op polijsten, dit is wat ik zelf ontdekt heb tijdens het polijsten, je kunt nu vrij makkelijk de grootste krassen weg krijgen met dit matje.
Begin met wat extra druk en daarna heel licht op polijsten in de zelfde richting.
Stap 5
Nu met MOC rvs reiniger, met een zachte doek polijsten ( ook zelf ontdekt) en als je alles hebt gehad, met een natte doek na polijsten in de opgebrachte MOC rvs reiniger en daarna afspoelen met water en droog maken
Stap 6
Nu alles ruim in poetsen met BELGON ALU en met de polijstborstel alles na polijsten, af en toe wat extra BELGON op de polijst borstel doen en weer na polijsten, daarna schoon poetsen met de hand, en vervolgens gewoon met BELGON poetsen met de hand.
Het resultaat is nu al verbluffend.
Stap 7
In poetsen met No.1 Aluminium hochglanz- politur, even laten drogen en met een zeer zachte doek, zelf met een stofdoek gedaan oppoetsen tot hoogglans, je kunt voor dat je uitpoetst, No.1 ook even op de polijstborstel doen en daarna pas met de hand, niet te veel druk meer uitoefenen en een zachte, niet schurende uitpoetsdoek gebruiken
proces en eindresultaat Zie foto,s hier onder
voor en na het polijsten links nu rechts voorheen
nu de foto,s van het hele cardan proces
met een korte omschrijving
Zoals hij voorheen was
Afbijten met afbijtmiddel en verwijderen van afbijtmiddel met een kunststof spadel om krassen te voorkomen
laatste afbijt verwijderen met een doek, mogelijk met aceton als extra
Schuren met een schuurmatje met een beetje MOC
Zelfde, ook met MOC, maar nu met een doekje om de krasjes weg te halen
Nu na poetsen met belgon, kun je ook eerst doen met de polijstborstel op boormachine
Gereed met belgon, nu na bewerken met No.1 met zachte poetsdoek, kan ook nog even met polijstborstel
http://img66.imageshack.us/img66/5444/figuur8di5.jpgEind resultaat is afhankelijk van je geduld en eisen, het kan natuurlijk bijna krasvrij.
Ik heb bij dit proces GEEN polijstpasta gebruikt!
bij de voorvorken, heb in het begin de lasnaden wegslepen
met een dremel met daar op een slijpsteentje
TIP, probeer eerst het eerst even op een stukje aluminium om zelf te kunnen zien wat het resultaat is van de verschilende stappen, zodat je zelf kunt zien wat het beste efect is voor jou persoonlijke eis.
©René IOCH.com