Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Welke Ignitech en welke stator?

 
Schrijver JiMi

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 29 sept. 2010 15:37 | Aangepast door: JiMi 
Ik heb het hier wel vaker besproken, maar het blok op mijn CX500Z uit 1978 wijkt af van het standaard CX-Z blok. Iets met de ontluchting geloof ik. Het nummer is PC02E-4000796. Mogelijk is het zelfs een GL-blok. Of een GL-blok met een CX-achterdeksel. De cdi is een TIA02-14 801-10.

Nu twijfel ik welke Ignitech-cdi en welke stator ik moet kopen, juist vanwege bovenstaande onduidelijkheid. Kan iemand me helpen de juiste keuze te maken?

Hopelijk helpen onderstaande foto's om de juiste keuze te maken.

Foto's binnenzijde achterdeksel+stator
Close-up stator
Foto's blok
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver jos blezer
Gast 
#2 | Geplaatst: 29 sept. 2010 16:58 | Aangepast door: jos blezer 
Hallo Jimi.
Het nummer wijst inderdaad in de richting van een aangepast blok van gl 500, maar met de stator van een cx. Anders heb je geen ontstekingsspoelen, en die zijn nodig om een gewone cdi aan te sturen.
Als je gebruik gaat maken van een ignitech cdi, dan kun je de zwaardere stator gebruiken van een gl. Daar deze geen gebruik maakt van de ontstekingsspoelen, maar de 12 volt van de stator zelf.

Ik ben op dit moment zelf een cx blok aan het passen op een carmo 081 stator van de gl in combi met een ignitech.( blok ligt toch al op de werkbank)

Andere cx die sinds kort niet meer loopt door slechte ontstekingsspoelen krijgt alleen ignitech cdi.

En ja ik heb meerdere cdi's van ignitech gekocht. Zodat ik er paar op voorraad heb.

Groeten Jos

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 29 sept. 2010 17:13 
JiMi,

Grofweg: je hebt een CDI in je CX blok zitten, DUS als je een Ignitech nodig hebt dan moet je een Ignitech DC-CDI-P2 voor een Honda CX500 hebben.
Einde verhaal.

Zolang je accu bij laad heb je verder geen probleem. Laad je accu NIET bij, dan moet je de stator vervangen door een (meen ik) Carmo CARG741 stator. Je hebt de Ignitech dan NIET nodig.

Bel of mail me maar, dan kijken we of mijn Ignitech jouw motor beter laat draaien.

Harmony,
Hans.
( vind het niet moeilijk, maar een stator is wel ingewikkeld.....)
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver theojansen
Gast 
#4 | Geplaatst: 29 sept. 2010 19:11 
super Hans, ik denk dat het voor JiMi het slimste is om eerst jouw ignitech te proberen, voordat hij iets gaat aanschaffen.
ik zou er graag bij willen zijn, maar ik hoor wel hoe de motor zal draaien.
succes, theoj.

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 29 sept. 2010 20:46 
Hey Theo,

Leuk dat je even meeleest. Ik dacht ik doe alvast wat voorwerk mocht het tot aanschaf van nieuwe onderdelen komen. Over wie wat waar wanneer komt helpen, stuur ik jullie een PM.

@Hans: het type stator dat ik volgens jou moet hebben (CARG741), is dat een CX-stator of GL-stator? En voor een 500cc neem ik aan?

@Jos: een zwaardere stator lijkt me ook wel wat. Dan kan ik wat extra stroomverbruikers monteren. Ben benieuwd naar je ervaringen als ie klaar is. En begrijp ik boodschap goed dat je Ignitechs in de verkoop hebt?
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver jos blezer
Gast 
#6 | Geplaatst: 29 sept. 2010 21:00 
Jimi.
Inderdaad heeft Hans gelijk om eerst een ignitech cdi uit te proberen.
En als je cdi nog goed is en alleen de stator moet vervangen dan is de carmo carg741 voor 135 euro het beste. (minste kosten),
Als je echter kiest voor een zwaardere stator,( omdat je meer stroom verbruikers wilt aansluiten.) zoals de carmo carg 081 voor een gl,(dus zonder ontstekingsspoelen) kost deze bij carmo electronics 97 euro in combi met een ignitech cdi kan dit een oplossing zijn.

Is dit echter het beste????? ik weet het niet, dat ligt helemaal aan de persoonlijke voorkeur.

Ik zou zeker gebruik maken van het aanbod van Hans om een ignitech uit te proberen. Dat kan je meer duidelijkheid geven welke keuzen er zijn.

Groeten Jos.

Schrijver jos blezer
Gast 
#7 | Geplaatst: 29 sept. 2010 21:15 
@Jimi.
Ik heb een paar ignitech cdi gekocht om de kosten wat omlaag te krijgen.
Daar er in Belgie en Nederland wel vraag naar is. En iedereen het wiel weer uitvindt !
Hierdoor kan ik club en cx leden iets goedkoper helpen aan een technische oplossing.

Bij Ignitech kost de eerste cdi 150 euro plus 15 euro post, ik kan ze op dit moment leveren voor 145 euro inclusief btw en post. Verdien ik hier iets aan??? wel zie de site van ignitech zelf.

groeten Jos

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 29 sept. 2010 23:07 
Jimi,

Ik heb gewoon op de site van Carmo gezocht naar de CX500, en daar werd die stator genoemd.
Dus voor een CX.

Net even nagezocht in de administratie. Toch een foutje gemaakt in eerder bericht. Ik heb de G47 stator van Carmo besteld voor de CX500. Sator plus verzend kosten plus BTW voor 139,23

Dus mijn advies: bel of mail ze met wat je nodig hebt.

Harmony,
Hans.
(maakt veel, ook foutjes)
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 30 sept. 2010 15:57 
Ik heb de verhalen gelezen. Ik moet zeggen dat de keuze niet makkelijk is te maken. Ik zelf zou toch voor een G47 dynamo kiezen. Reden is dat je dan origineel blijft rijden en toch de oude dynamo ook gelijk vervangt.
Je kunt wel kiezen voor een G8 dynamo, maar dan ook gelijk een initech ontsteking er bij kopen. Al met al lijkt me de juiste en goedkoopste oplossing gewoon een G47 dynamo monteren. Bij mij kosten ze 125 euro. Daarnaast heb ik alle zaken gelijk op voorraad en heb ik ook de waterpomp afdichting van yamaha liggen. Deze wordt voor je gemonteerd als je de spullen zou komen ophalen. Let wel, even de achterdeksel schoon in de hand mee nemen.

Dan als men voor een zwaardere dynamo zou kiezen, waarom wordt er dan niet gewoon voor een ontsteking van een GL500 gekozen. Deze is betrouwbaar,en ook vrij simpel in te bouwen. Vaak tweede hands prima en goed koop aan te schaffen. Dus ik blijf wat vraag tekens houden bij de initech.
Neemt niet weg dat het en prima product kan zijn, en dat velen er mee geholpen zullen wezen en of worden.
Mochten er vragen zijn, mail en of bel me gerust.

Kijk voor meer info op de hier onderstaande linken.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 30 sept. 2010 20:12 | Aangepast door: JiMi 
Hartelijk dank allemaal voor de zinvolle tips. Ik kan hiermee vooruit.
Ik moet inderdaad eerst Hans maar eens lief aankijken i.v.m. zijn Ignitech
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver Jaap43

Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 3 okt. 2010 22:38 
Volgens mij moet je aan het aantal draden dat uit de stator komt kunnen zien wat voor uitvoering je hebt.

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Welke Ignitech en welke stator?

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 3
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven