Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Smoelenboek hondacx500.nl Forum / Smoelenboek /   
 

Toch nog even voorstellen (Ruben)

 
Schrijver Ruben Bos

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 19 jan. 2019 19:31 | Aangepast door: Ruben Bos 
Hallo CX fanatiekelingen,

Na al aardig wat hulp en onderdelen via het forum te hebben mogen ontvangen wil ik me toch nog even voorstellen.

Mijn naam is Ruben, 24 jaar oud, woonachtig in Utrecht en sinds afgelopen zomer bezitter van mijn motorrijbewijs en een prachtige CX500. DNa 5 jaar geleden voor het laatst aan een Honda DAX gesleuteld te hebben was het na al die jaren meer dan tijd voor een nieuw project en de hobby nieuw leven in te blazen.

De CX heb ik aangeschaft met een benzinelek bij de carburateurs, de kilometerteller werkte niet, en de voorrem was niet optimaal. En oja, hij hield ook nog wat in soms...

Bij deze meteen het logboek van de werkzaamheden die ik tot nu toe heb gedaan. Inmiddels denk ik dat de motor op deze manier lekker wat kilometers kan maken zodra het weer wat beter wordt, en ik wil hem langzaam ombouwen naar een brat/scrambler/cafe model.

Samen met Pa een aanhanger gehuurd en de motor op de aanhanger geladen. Goed vastgezet met spanbanden en karren maar.
1

Aan de slag gegaan om de motor na een jaar lange winterslaap weer helemaal fris te maken.
3 4 5

Na wat filmpjes gekeken te hebben op zoek gegaan naar de oorzaak van de defecte kilometerteller. Blijkt dat de overbrenging bij het wiel naar de tellerkabel op beide onderdelen compleet versleten was.
Ook maar meteen de DOT code van de banden gecheckt, maar daar wordt ik niet wijzer van. Vragen aan de dealer dan maar...
6 7

Als eerste de schakelaar van het remlicht achter vervangen voor een nieuwe. Deze hebben we gesoldeerd op de huidige draadjes en is netjes afgewerkt. Daarna begonnen aan het doorspoelen van het koelsysteem met demi-water+azijn. Nog een keer doorspoelen met demi-water en daarna koelvloeistof (de gewone van de gamma) erin.
8 9 10

Na erachter te zijn dat de banden inderdaad van vorig millennium zijn, de bandenmaat achterhaald om nieuwe te kunnen bestellen en op aanraden van Marco Becker, het plan gemaakt om zelf de bandjes eronder te gaan leggen.

Eindelijk de klus doen waardoor ik weer verantwoord op de motor kan rijden! De afgelopen week zijn de alle spullen (bandenvet, lichters, en banden) besteld en die lagen zaterdag klaar om samen de oude bandjes eraf te halen en de nieuwe erop te leggen. Aan het eind van de dag lagen er prachtige nieuwe bandjes onder die de volgende dag ingereden zijn! Met als top tip de truc van Marco Becker met de rubber hamer de oude banden van de velg af slaan.
11 12 13

Piepende achterrem, schoenen vervangen:
15

inlaatrubbers vervangen om oude gescheurde inlaatrubbers uit te sluiten, hier helaas geen foto's van
eindelijk dat lelijke dashboard vervangen voor de nieuwe koplamp
16 17

De inlaatrubbers, de carburateurs en de CDI hebben beide geen invloed gehad op het inhouden op hoge toeren bij een warme motor. Dus de dynamo maar getest, en jawel, een spoel gaf volgens de motofaction test geen goede waarde... hier was ik al bang voor.
18 19

Motorblok uit frame halen voor vervangen dynamo: Na eerst de verkeerde dynamo te hebben gekocht, die weer terug gestuurd te hebben en uit duitsland de laatste g47 dynamo die nog op voorraad was te hebben gekocht kon ik in de kerstvakantie beginnen aan de grote klus...
20 21 22

De eerste keer deze klus uitvoeren blijft toch spannend, maar na 2/3 uurtjes in de avond lekker door te hebben geklust met de top2000 aan had ik ineens het blok op de workmate staan. Trots!
Gedurende het proces erachter gekomen dat wanneer het blok eruit is en open is het slim is om een aantal andere dingen te vervangen die onderdeel zijn van de "triple of quadrouple bypass". In iedergeval maar snel een nieuwe waterpompkeerring besteld en de papiere pakking voor de achterdeksel. De dynamo was intussen binnen uit Duitsland met een set nieuwe oliekeerringen voor de achterdeksel.

Het motorblok opereren
Volgens mijn idee alle nodige spullen binnen. Ik kon beginnen aan de klus.
23 24

Achterdeksel ging er prima af. Een blik op de stator ziet eruit zoals meerdere oude exemplaren op het internet eruit zien. Helaas stuit ik op iets onverwachts, dit kan niet veel goeds betekenen...
24 25 26

Kortom, schroefje van het vliegwiel magneetje los gekomen, lijkt erop alsof hij gelukkig niet meer schade aan heeft gericht en direct naar de bodem van de carter is gevallen. Wel is het magneetje verschoven van het vliegwiel. Ik gok dat dat ook de reden kan zijn van het slechte lopen. Maar de stator was het in iedergeval ook, die is namelijk doorgemeten. Na een logische inschatting en het raad plegen van het CX forum, de logische conclusie: het vliegwiel moet worden vervangen.

Die kon ik gelukking over Kerst bij forumlid Frans voor een prikkie overnemen. En je weet meteen dat je de goede versie krijgt. Top!

Zolang we daarop wachten maar de oude dynamo en de waterpompkeerring vervangen
26

Alles vervangen, behalve het vliegwiel. Een mooie klus voor het nieuwe jaar:
28

De oude vervangen voor de nieuwe en dat verschil ziet er dan zo uit:
29 30

Daarna alles volgens de foto's die ik heb gemaakt tijdens het proces weer in elkaar gezet. De pakking vond ik nog wat spannend, papieren pakking en vloeibare pakking, dus je moet snel zijn. En dan wel zorgen dat hij overal netjes op elkaar zit.

De volgende dag de klus afgemaakt en de motor voor de eerste keer, na vele male checken of alles terug zat op z'n plek, geprobeerd te starten. Na even de startmotor te laten draaien sloeg die aan! Dat had ik niet verwacht.

Met de temperatuurmeter aan het blok de motor warm laten worden en bijgehouden dat die niet te warm werd. Ook dat zag er netjes uit.
Dan de test: een stukje rijden... en jawel, na even warm rijden trok de motor helemaal door, zelfs als ik direct de gashendel opentrok. Klus geklaard!

Wel wat oliespetters nadat ik hem stil heb gezet. Ik was vergeten de schroefjes van de ontstekingsdeksel strak aan te draaien na de vloeibare pakking... Daar kon ik met de juiste sleutel nog net goed bij. Als dat het enige is.
serial number CX500E-2315000

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 19 jan. 2019 21:01 
Weer een blije CX rijder, nu zelfs met sleutelervaring, mooi toch !

Plezier er mee, Frans

(warm weer besteld )
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver kuipwillem

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 20 jan. 2019 10:55 
Goed bezig mooi verhaal en foto's GrWim.

Schrijver jakob

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 20 jan. 2019 15:33 
Kijk aan, dit zijn de mooiste projecten. Figuurlijk, en letterlijk een kist bier erbij ter ondersteuning !
Goed bezig, en mooi dat we mee mogen kijken. ( en dat er CX liefhebbers zijn die -gevraagd en ongevraagd- je adviezen geven )

Jakob
V2 vs Twin . Ervaring is kennis die je krijgt, kort nadat je het nodig had.

Schrijver Ruben Bos

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 20 jan. 2019 16:20 
jakob
Een van de betere klushulpen zo'n lege bierkrat! Ook gebruikt om m'n motorblok onder het frame vandaan te halen (wel iets verhoogd met wat hout).
serial number CX500E-2315000

Schrijver Pschee01
Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 22 jan. 2019 22:34 
Ik vind dat een enorme prestatie! Die problemen met de alternator krijgen alle CX-en; is ook geen wonder na ca. 40 jaar. Ik heb er lang tegenaan zitten hikken en ben er eindeloos mee bezig geweest. Niet zozeer met de dynamo zelf maar de nieuwe stator viel slecht te combineren met mijn CDI. Ik heb er op dit forum diep-tragische verhalen over geschreven. Is nu opgelost met een Ignitech.

Heb jij geen problemen met de CDI-ontsteking gekregen? Ik zou trouwens de bougiekappen vervangen en de weerstanden uit die nieuwe kappen halen. Op zijn minst de kappen openmaken en de corrosie van het koper verwijderen. Toen ik dat bij mijn originele onderdelen deed, was de kunststof zo broos dat ze min of meer uit elkaar vielen. Ook geen wonder na al die tijd. Is natuurlijk niet bevorderlijk voor een vlotte start en betrouwbare motor.

Na deze vervangingen en montage van een mooie nieuwe voorband rijdt de CX beter dan ik ooit heb meegemaakt. Ik hoop er nog jaren mee te doen en wens dat jou ook toe. Jij bent dus echt jonger dan je motor! Ik heb nog een motor van 1956 maar ben zelf helaas van 1950.

Groet,

Peter

Schrijver Ruben Bos

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 24 jan. 2019 18:40 
Pschee01
Hallo Peter, bedankt voor je bericht! Ik heb tot nog toe gelukkig geen problemen met m'n CDI gehad, dit was onderdeel van het te testen systeem voordat ik ontdekte dat de stator vervangen moest worden. Daar waren de weerstanden van de bougiedoppen ook onderdeel van dus die zijn ook weggehaald en heb het even netjes schoon gemaakt. De doppen waren niet zo bros als jij beschrijft en zijn bij mij nog eigenlijk wel OK.

Ik had nog niet beseft dat mijn motor ouder was dan ik...

Hopelijk gaat die met m'n huidige werkzaamheden nog heel wat kilometers mee.

Vriendelijke groeten,
Ruben
serial number CX500E-2315000

Schrijver coenox

Voorzitter 
#8 | Geplaatst: 25 jan. 2019 18:08 
Hee Ruben,

Ik zit in het buitenland en zie je bericht nu pas. Mooie log en goed bezig geweest. Ook fijn om weer iemand hier te zien in de leeftijd van toen ik begon. Dat was in de vorige eeuw. Veel plezier met je motor. Zien we je nog bij de nieuwjaarsbijeenkomst?

Groeten,
Coen
I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work - Thomas Edison

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 27 jan. 2019 09:45 
goed bezig... mooi om te lezen.
Groetjes Marco Becker
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Smoelenboek hondacx500.nl Forum / Smoelenboek /
 Toch nog even voorstellen (Ruben)

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven