Hallo CX fanatiekelingen,
Na al aardig wat hulp en onderdelen via het forum te hebben mogen ontvangen wil ik me toch nog even voorstellen.
Mijn naam is Ruben, 24 jaar oud, woonachtig in Utrecht en sinds afgelopen zomer bezitter van mijn motorrijbewijs en een prachtige CX500. DNa 5 jaar geleden voor het laatst aan een Honda DAX gesleuteld te hebben was het na al die jaren meer dan tijd voor een nieuw project en de hobby nieuw leven in te blazen.
De CX heb ik aangeschaft met een benzinelek bij de carburateurs, de kilometerteller werkte niet, en de voorrem was niet optimaal. En oja, hij hield ook nog wat in soms...
Bij deze meteen het logboek van de werkzaamheden die ik tot nu toe heb gedaan. Inmiddels denk ik dat de motor op deze manier lekker wat kilometers kan maken zodra het weer wat beter wordt, en ik wil hem langzaam ombouwen naar een brat/scrambler/cafe model.
Samen met Pa een aanhanger gehuurd en de motor op de aanhanger geladen. Goed vastgezet met spanbanden en karren maar.
Aan de slag gegaan om de motor na een jaar lange winterslaap weer helemaal fris te maken.
Na wat filmpjes gekeken te hebben op zoek gegaan naar de oorzaak van de defecte kilometerteller. Blijkt dat de overbrenging bij het wiel naar de tellerkabel op beide onderdelen compleet versleten was.
Ook maar meteen de DOT code van de banden gecheckt, maar daar wordt ik niet wijzer van. Vragen aan de dealer dan maar...
Als eerste de schakelaar van het remlicht achter vervangen voor een nieuwe. Deze hebben we gesoldeerd op de huidige draadjes en is netjes afgewerkt. Daarna begonnen aan het doorspoelen van het koelsysteem met demi-water+azijn. Nog een keer doorspoelen met demi-water en daarna koelvloeistof (de gewone van de gamma) erin.
Na erachter te zijn dat de banden inderdaad van vorig millennium zijn, de bandenmaat achterhaald om nieuwe te kunnen bestellen en op aanraden van Marco Becker, het plan gemaakt om zelf de bandjes eronder te gaan leggen.
Eindelijk de klus doen waardoor ik weer verantwoord op de motor kan rijden! De afgelopen week zijn de alle spullen (bandenvet, lichters, en banden) besteld en die lagen zaterdag klaar om samen de oude bandjes eraf te halen en de nieuwe erop te leggen. Aan het eind van de dag lagen er prachtige nieuwe bandjes onder die de volgende dag ingereden zijn! Met als top tip de truc van Marco Becker met de rubber hamer de oude banden van de velg af slaan.
Piepende achterrem, schoenen vervangen:
inlaatrubbers vervangen om oude gescheurde inlaatrubbers uit te sluiten, hier helaas geen foto's van
eindelijk dat lelijke dashboard vervangen voor de nieuwe koplamp
De inlaatrubbers, de carburateurs en de CDI hebben beide geen invloed gehad op het inhouden op hoge toeren bij een warme motor. Dus de dynamo maar getest, en jawel, een spoel gaf volgens de motofaction test geen goede waarde... hier was ik al bang voor.
Motorblok uit frame halen voor vervangen dynamo: Na eerst de verkeerde dynamo te hebben gekocht, die weer terug gestuurd te hebben en uit duitsland de laatste g47 dynamo die nog op voorraad was te hebben gekocht kon ik in de kerstvakantie beginnen aan de grote klus...
De eerste keer deze klus uitvoeren blijft toch spannend, maar na 2/3 uurtjes in de avond lekker door te hebben geklust met de top2000 aan had ik ineens het blok op de workmate staan. Trots!
Gedurende het proces erachter gekomen dat wanneer het blok eruit is en open is het slim is om een aantal andere dingen te vervangen die onderdeel zijn van de "triple of quadrouple bypass". In iedergeval maar snel een nieuwe waterpompkeerring besteld en de papiere pakking voor de achterdeksel. De dynamo was intussen binnen uit Duitsland met een set nieuwe oliekeerringen voor de achterdeksel.
Het motorblok opereren
Volgens mijn idee alle nodige spullen binnen. Ik kon beginnen aan de klus.
Achterdeksel ging er prima af. Een blik op de stator ziet eruit zoals meerdere oude exemplaren op het internet eruit zien. Helaas stuit ik op iets onverwachts, dit kan niet veel goeds betekenen...
Kortom, schroefje van het vliegwiel magneetje los gekomen, lijkt erop alsof hij gelukkig niet meer schade aan heeft gericht en direct naar de bodem van de carter is gevallen. Wel is het magneetje verschoven van het vliegwiel. Ik gok dat dat ook de reden kan zijn van het slechte lopen. Maar de stator was het in iedergeval ook, die is namelijk doorgemeten. Na een logische inschatting en het raad plegen van het CX forum, de logische conclusie: het vliegwiel moet worden vervangen.
Die kon ik gelukking over Kerst bij forumlid Frans voor een prikkie overnemen. En je weet meteen dat je de goede versie krijgt. Top!
Zolang we daarop wachten maar de oude dynamo en de waterpompkeerring vervangen
Alles vervangen, behalve het vliegwiel. Een mooie klus voor het nieuwe jaar:
De oude vervangen voor de nieuwe en dat verschil ziet er dan zo uit:
Daarna alles volgens de foto's die ik heb gemaakt tijdens het proces weer in elkaar gezet. De pakking vond ik nog wat spannend, papieren pakking en vloeibare pakking, dus je moet snel zijn. En dan wel zorgen dat hij overal netjes op elkaar zit.
De volgende dag de klus afgemaakt en de motor voor de eerste keer, na vele male checken of alles terug zat op z'n plek, geprobeerd te starten. Na even de startmotor te laten draaien sloeg die aan! Dat had ik niet verwacht.
Met de temperatuurmeter aan het blok de motor warm laten worden en bijgehouden dat die niet te warm werd. Ook dat zag er netjes uit.
Dan de test: een stukje rijden... en jawel, na even warm rijden trok de motor helemaal door, zelfs als ik direct de gashendel opentrok. Klus geklaard!
Wel wat oliespetters nadat ik hem stil heb gezet. Ik was vergeten de schroefjes van de ontstekingsdeksel strak aan te draaien na de vloeibare pakking... Daar kon ik met de juiste sleutel nog net goed bij. Als dat het enige is.
serial number CX500E-2315000