Model: GL 500 Custom (Wing)
Bouwjaar: 1986
Bijzonderheden:
"Tijdens de onderdelenbeurs gisteren bleek weer eens dat mijn GL500 Wing Custom toch een afwijkend ding is.
Type: GL 500 (Op kent bewijs staat CX500)
Model: "Wing" Custom
Kent: MG-63-XK (gecontroleerd bij bureau afgifte kenteken bewijzen, is eerste originele afgifte)
Framenr: GL 500-1007121
Code: 00HONML00007121
Basis: T G K:HONM-1161
Afgifte: 1 mei 1986
Enige afwijkende kenmerken t.o.v. de CX500C:
- Dubbele remcilinders aan elke zijde v.h. voorwiel (=GL500)
- Rechthoekig remoliereservoir met Japanse tekst
- "Air Suspension" in voorvork met druk vereffeningsleiding tussen beiden.
- Teller met rode lamp (>80km/u) en Japanse tekst
- Zekeringen kastje op stuur is GL500 type
- Metalen Honda schildjes op tank i.p.v. stickers
- Tekst "Wing Custom" op zijkastjes
- Transistor ontsteking
- Op naamschildjes zijkant motorblok staat "GL500"
- De achterrichtingaanwijzer uithouders komen uit de kentekenplaathouder (heb ik nog bij geen ander CX model gezien)
- Schildjes aan zijkant radiator bevat tekst "Honda". Zijn geen reflectors.
Het verhaal achter deze motor(en) is dat van de laatste onderdelen in Japan nog een serie van deze Custom motoren is samengesteld en (een deel) is geexporteerd naar o.a. Nederland. Het lijkt dus een samenraapsel te zijn en genoeg om een serie "Customs" van te bouwen. Voor de onderdelen ben ik dus ook meer aangewezen op de GL500 boeken dan de CX500. In het overzicht van deze V-twins kom ik dit type nooit tegen, ook niet in de "Varianten" tabel in deze rubriek of welke andere CX/GL500 site dan ook.
We hebben over deze variant al vaker gediscussieerd op onze site, maar ik zou het detail verhaal + de variant vermelding ook wel eens opgenomen willen zien. Tijdens de februaribeurs in Utrecht sprak ik met een (bestuurs)lid van de SilverWing club, die me vertelde dat de kenteken gegevens ook geheel tegen de "regels" zijn. Zoals eerder vermeld, ik heb het geverifieerd en het klopt toch allemaal.
Dit lange weekend heb ik een paar fotootjes genomen van mijn GL500 "Wing Custom".
Ik heb ook wat details gefotografeerd. Daarvoor heb ik de tekst in de onderstaande, eerder gezonden, mail van het fotonummer voorzien, zodat er wat visueel bewijs is voor mijn beweringen.
Toen ik de motor van m'n zwager (ook lid) overnam, zat er een verchroomd kofferrek bij. Vandaar dat er geen buddyseat beugel op de motor zit. Het kan ook dat er bij dit type nooit een op gezeten heeft.
Ik verwacht dat je hiermee de database van alle typen van deze V-twin kunt aanvullen.
Wat je hiervan op de site wilt plaatsen, laat ik geheel aan je redaktionele inzichten over.
Zoals hieronder ook al eens vermeld, van deze variant zijn er meer binnen de club.
Hoewel enkel historische feiten rond deze motor mij wel bekend zijn, zou het best leuk zijn als een "verenigings historicus" eens onderzoek deed, wanneer deze, maar ook de andere typen, zijn ingevoerd, met alle speciale- en technische wetenswaardigheden, ingevoerde framenummers, etc. erbij.
Mogelijk kun je alle leden benaderen om de gegevens van hun motor in te sturen, zodat je een duidelijk beeld krijgt wat er nog rijd.
Laten we eerlijk zijn, als het een verenigings doelstelling is om deze aparte motoren op de weg te houden, zou het ook een doelstelling kunnen zijn zo veel mogelijkvan deze motoren in een database te verzamelen en die kennis te delen. Maar dat kost een hele hoop werk en voor de aktieve (bestuurs)leden is dit ook maar een vrije tijd besteding.
Daar heb ik alle begrip voor.
Hartelijke Groeten,
Erik Hollem"
Eigenaar: Erik
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 wit met Pichler kuip, in groot onderhoud
die rode VT500 is alweer verkocht.
o ja, donateur ca.2007-2025 💰