Model: CX 500
Bouwjaar: 1978
Bijzonderheden:
Zo was hij eerstVoor wie het nog niet wist.Ray Beste CX vrienden,
Met trots kan ik melden dat deze maand mijn CX de eer te beurt is gevallen om motor van de maand September te mogen zijn. De directe aanleiding hiervoor is eigenlijk dat precies een jaar geleden (op 5 september ) mijn CX, terwijl ik op weg was naar ons eerste CX-weekend in Boekel, spontaan vlam vatte, en zo'n beetje half afbrandde. Het verhaal en de foto's van de brand zijn elders op de site te vinden. Nu we een jaar verder zijn kan ik je vertellen dat de CX weer in volle glorie rondrijdt, en met nog meer trots kan ik je vertellen dat ik de restauratie geheel zelf heb gedaan. Maar zonder de onderdelen van een aantal clubleden, de hulp van mijn broer Marcel bij het solderen van de kabelbomen, en de adviezen omtrent de CDI van weer andere clubleden, was het me waarschijnlijk niet gelukt.
Natuurlijk ben ik snel na de brand (onstaan door kortsluiting IN de accu), begonnen met het demonteren van alles wat door de brand was aangetast: kabelbomen, luchtfilterhuis, binnenspatbord, CDI, buddy, het kontje, achterband, schokbrekers, accu, spanningsregelaar, slangetjes en nog veel meer. Daarna het frame en achterbrug kaalgeschuurd en opnieuw geprimerd en afgelakt. Vervolgens samen met mijn broer de kabelbomen afgemeten, en gesoldeerd en geïsoleerd met krimpkousen en waar nodig tape. Alles getest, dus electrisch leek alles in orde. Na het verder afbouwen van de motor geprobeerd de motor te starten, maar dat wilde niet lukken. Volgens het handboek alles doorgemeten, maar daarvan klopte het een en ander niet. Na uitgebreide correspondentie met Rupert Vanderhaegen, alias 'Le Professeur' , heb ik op de grote blokstekker van de drie sets draden (en 1 massadraad) twee sets omgedraaid, en dat werkte. De dradensets voor stationairloop en middentoerengebied moesten qua polariteit omgewisseld worden en dat hielp. En nee, bij het solderen is niets misgegaan. Ik heb zelfs de isolatie weer opengesneden om dat achteraf te controleren. Wie het weet mag het zeggen!
Mijn CX had een prachtig mooie ( alhoewel niet originele) rood metallic kleur. Het overspuiten van de zijkapjes en het kontje is me voorlopig echter te duur, vandaag dat ik die maar hooglans zwart heb gespoten met een spuitbus van Praxis. Best strak. De buddyseat die ik kreeg op de onderdelenbeurs bleek helaas het luchtfilter te vervuilen met losse roest, vandaar dat ik mijn eigen buddy met polyestherhars weer heb verstevigd, en hem vervolgens met een nieuwe skai-huid heb overtrokken. Met dank aan mijn vader en moeder!
Na de brand staat er nu weer een CX die prima loopt, er best goed uitziet, en waarvan de bezitter trots is dat íe 'm weer zover heeft gekregen. Inmiddels heeft ie al weer een aardig aantal kilometertjes achter de boeg, waaronder een lang weekend in het Taunusgebergte in Duitsland, hetgeen garant staat voor het nodige misbruik. En toch, telkens al ik 'm parkeer en wegloop, kijk ik even om.... geen rookwolken???
Dan wil ik graag nog een paar mensen bedanken: Niek, Roelof en Jos voor de onderdelen, Rupert voor de CDIntelligentie, Grote Broer Marcel voor een dagje solderen en schroeven, en tenslotte mijn zoons Joris en Wouter, omdat ze nooit zeurden als ik weer eens met de motor bezig was, en hun pappa bewonderden toen z'n CX het weer deed...
Bijgaand tref je een selectie uit de fotos die ik zo tussendoor gemaakt heb, en natuurlijk een van het eindresultaat.
Groeten, Ray (die droomt van mooiere en snellere motoren, maar nergens zo'n fijn kluppie bij zal vinden....)
Eigenaar: Ray Nijskens.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl