Model: CX 500 z
Bouwjaar: 1979
Bijzonderheden: Half mei heb ik mijn rijexamen gehaald en inmiddels heb ik al een paar duizend km gereden. Ik moet zeggen, het bevalt uitstekend! Helaas kreeg ik mijn CX500c niet meer gestart. Toen ik hem gekocht had, liep de motor en ook daarna heb ik deze motor een paar keer gestart.
Helaas lukt het me nu niet meer, ook niet terwijl ik gekoppeld sta aan de accu van mijn auto. Een van de spoelen van de ontsteking (witte en blauwe draad) hebben niet voldoende weerstand. De waarde is te laag en vermoedelijk zit er sluiting tussen een aantal wikkelingen.
Daarbij vermoed ik dat mijn carbs ook debet zijn. Kortom, ik ben nog bezig met deze motor. De info van het prikbord heeft me goed verder geholpen en ik weet nu wat ik moet gaan doen.
Omdat ik er van baalde dat ik niet op de cx kon rijden (maar wel op een door mij opgeknapte CB550k3 uit 1977) heb ik er inmiddels een CX bij ! Goed nieuws dus; Het is een zwarte CX500 uit 1980 en de foto sluit ik bij. Ik heb hem overgenomen van iemand in Meppel, voor een heel schappelijk bedrag. Heen met de trein (Heemstede - Meppel ) terug op de motor en daarna nog heel veel probleemloze kilometers gereden en hoop daarmee nog flink verder te gaan. Start prima, rijdt prima, ne pas de probleme dus , heerlijk !
Mijn motor-arsenaal bestaat inmiddels uit:
1 maal Honda CB350 twin uit 1971, rijdt prima
1 maal Honda CB350 twin uit 1974, rijdt, maar zal worden opgeknapt.
1 maal Honda CB550 Four k3 uit 1977, heb ik al vrijwel helemaal opgeknapt en rijdt prima (motorisch redelijk).
1 maal Honda CB550 Four k3 uit 1977, is al vrij ver opgeknapt, ben bezig met de voorzijde, vork, cockpit, nog niet op gereden (byz. fraai blok)
1 maal Honda CX500c uit 1983, heeft ontstekingsprobleem, denk aan volledig electronische ontsteking met transistoren.., dan kunnen alle defecte spoelen nl. blijven zitten.
1 maal Honda CX500 (z?) uit 1980, rijdt prima, ziet er goed uit, trekt als een lier en is mijn dagelijkse brommer.
mijn kluswerk speelt zich hoofdzakelijk in de tuin en schuur af. maar in de winter staan de motoren in een loods. Je bent nu weer helemaal bij. Ik hou de website in de gaten en als ik in de gelegenheid ben zie je me (evt. met dochter achterop) verschijnen op een club-evenement. (Ben overigens in Veghel geweest tijdens de onderdelendag, was heel leuk, maar moest toen noodgedwongen met de auto....)
Groet, Joost Hilders Heemstede
Eigenaar: Joost Hilders
CX500 Joost Hilders 1
| CX500 Joost Hilders 2
| | |
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl