Model: CX 500 Custom
Bouwjaar: 1978
Bijzonderheden:
20 jaar in mijn bezit. Koplamp van een 2CV, temp.meter en toerenteller in fietslampjes, km-teller van Sigma(digitaal). CX 500C tank, Sunbeam S7 achterspatbord, Matchless uitlaten. Superbike stuur met universele spiegel (onder het stuur gemonteerd, niet alleen mooi maar je bent ook je elleboog "kwijt"). Carterontluchting naar aluminium badschuimflesje, eigenbouw achterlichten, eigenbouw zijkapjes. Frame aangepast en verlaagd. Géén middenbok (vanwege de Nederlandse drempelgeilheid was dat niet meer te doen. Opbokken was sowieso een avontuur geworden). De wielen zijn ontdaan van Honda's ComStar spaken en velgen. Er zijn ringen gedraaid, passend op de naven, om 2 17" TransAlp achtervelgen in te kunnen spaken(RVS natuurlijk). Voorspatbord van Supermagna. Voor Bridgestone Exedra 110/90 Achter Exedra 130/80. Ik wil wel zo snel mogelijk, zeker achter Battlaxes terug (waanzinnig goed rubber). Het zadel is in tegenstelling tot de info in het fotoboek op de site niet zelf gemaakt maar gewoon gekocht, in Engeland, dat wel. Het ding is voorzien van een GLblok uit 1983. Met dank aan de Silverwingclub Nederland. Hagon schokbrekers.
Update december 2004:
22 jaar in mijn bezit ( die gekke dingen zijn verslavend). Gekocht als originele cx van de slager uit het dorp, en daarmee de 5de eigenaar. Na vervanging van de koplampunit door een Bates koplampje was het hek van de dam. Uitgangspunt was, en is, dat er geen schroef Harley op zou komen. Dat was in die tijd trend, maar niet de mijne.
CX500E blok (1983) ontdaan van alle overbodige electronica, 16meters kabel !
Zoals te zien op de foto's is de 2in2 uitlaat zelf gelast uit 42mm buis, Er moeten nog wat aanpassingen aan afstelling en geluid plaatsvinden, maar verder ben ik dik tevreden.
Volgende projecten, montage voorvork CX500E, achterbrug versterken en dan zien we wel weer verder. Er is altijd wel wat te doen aan een CX, is het niet cosmetisch dan is het wel mechanisch. De grote droom is een 650 blok opgeboord tot 750cc, maar of dát er ooit van komt.. In de tijden dat de CX gewoon zijn werk doet kan ik me nog bezighouden met een BMW R100RS (in S-uitvoering, 1977), een M72 zijspan (1955) en een 350cc Jawa (1966). Mijn partner rijdt trike (Rewaco 1600, 1988) en die Volvo 164 (1968) die nog net op de fotootjes te zien is, die is ook van mij. Oud spul genoeg om me bezig te houden zou je zeggen.
Daarnaast ben ik aan het werk als beeldend kunstenaar hetgeen (hoop ik) ook aan mijn CX te zien is. Sleutelwoord is balans, niet voor niets heb ik een 2 in 2 uitlaat gebouwd. Twee achterlichtjes? Dan ook twee klokjes op het stuur. Als je goed kijkt zie je dat ook de hoek waaronder de schokbrekers staan, dezelfde is als de hoek van de voorvork. Ik ben blij dat ik een beetje kan lassen. Comfort komt bij deze aanpak helaas wel op het tweede plan.
Ooit, één keer, heb ik zelfs een tweede prijs met mijn CX gewonnen. En dat terwijl ik in totaal de meeste stemmen had ! Het lijken de Amerikaanse verkiezingen wel! Probleem voor de mensen was dat ze mijn CX niet konden plaatsen, is het nou een Rat of een cruiser? Maar waar komt die Dirt-track uitstraling vandaan? Is het niet toch gewoon een chopper?
Afijn, het mag duidelijk zijn, het is MIJN fiets, zelf heb ik maar besloten om het ding als Edel-Rat door het leven te laten gaan. Het komt tenslotte dichter in de buurt van de oorspronkelijke Rat-rijders filosofie als de motoren van de lui die het grof vuil afstruinen en binnen drie weken denken dat ze een Rat-bike hebben gemaakt. Maar ook deze mensen doen maar wat ze willen, ík hoef er niet op te rijden.
Ron Speetjens
Eigenaar:Ron Speetjens
CX500C Ron1
| CX500C Ron2
| CX500C Ron3
| CX500C Joker
|
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl