Model: CX500 Custom
Bouwjaar: 1981
Bijzonderheden:
Sta op punt afscheid te nemen van mijn cx 500 omdat er heel veel moet gebeuren om hem weer op de weg te krijgen. Bijna alles moet vervangen worden, vooral de zadelbodem.
Radiator, zadel, Transistor DI (op mijn oude zit CDI) ontsteking moet vervangen worden, balanspot onderkant, achterspatbord, lekke voorschokbrekers, blok lekt (nieuwe pakkingset 77 euri) nieuwe banden enz. Vooral de prijs van een nieuw radiator ligt hoog, meer dan 700 euro! ik wil liever niet weer een van 20 jaar oud, het valt uit elkaar van ouderdom hi hi. Bij mijn vorige cx 500 uit 79 was de radiator ook al op..
Ik heb wel de mogelijkheid om als semi-prof te zandstralen, te spuiten en binnenkort ook te poedercoaten! Maar dan nog kost de restauratie erg veel geld.
Mijn oude cx bracht me overigens door heel Europa, terwijl hij eigenlijk OP was. Compressie was al heel laag, 160.000 op teller, zonder revisie!
Kortom ik heb dus veel oude onderdelen van mijn 79er bewaard (blok, meters, handels), maar kan maar weinig gebruiken. maar goed op naar Vegel en kijken naar een betaalbaar zadel voor cx 500 custom en radiator als dat lukt, kom ik een eind.
Mijn huidige cx kost alleen schorsing, hij loopt inmiddels op 1 cilinder (stator of Transistor probleem) maar compressie is heel goed en hij klinkt nog als een nieuwe, maar goed dus arm word ik er niet meteen aan, maar ik wil binnenkort weer motorrijden. ben aan heb bieden op een Honda transalp, iedereen zegt neem een bmw, maar ik vind Honda gewoon goede motoren maken voor niet al te veel geld. Je kent het gewoon goeie olie gebruiken, goed onderhoud. Normaal rijden en hij komt makkelijk over de 100.000 km.
Ik ben nog wezen kijken naar een TransAlp, maar meestal zie je gewoon dat mensen weinig geld uit willen geven aan onderhoud en dan worden alle motoren wrakken. Die wil ik niet hebben!
Gelukkig heb ik een aantal werkplaatsboeken en schema's van wat cxen, een heftafel (de cx-operatietafel) e.d
Misschien wordt de cx wel een langdurig restauratieproject?
Cx groet,
Eric
Eigenaar: Eric
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 wit met Pichler kuip, in groot onderhoud
die rode VT500 is alweer verkocht.
o ja, donateur ca.2007-2025 💰