Hallo Tony,
een CX uit '78 zal uit de fabriek gekomen zijn met de ontluchting op de cylinder koppen, dat zijn die 2 darmpjes (in NL gewoonlijk slangen genoemd, maar darmpje is ook leuk). Later is dat door de fabriek in de productie veranderd naar zo'n flesje rechts op de plaats van de inspectie dop, nog later naar achterdeksle. Er was een setje om vroege modellen om de bouwen, dan kreeg je dopjes op de cylinderkoppen en zo'n flesje op 't carter met een slang naar het filterhuis. Als je nu beide hebt dan kan je gewoon flesje er af halen en dop op carter zetten, slangen van kop naar filterhuis. Het kan zijn dat je dan teveel olie door de ontluchting via de cyl.koppen kwijtraakt, dan die afdoppen (of T-stukje door recht pijpje vervangen) en "flesje" op carter gebruiken, slang daar dan vandaan naar filterhuis.
Kort gezegd : één ontluchting, niet beide, zeker niet met eentje open naar de buitenlucht.
Het lijkt moeilijker dan het is....
Plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 wit met Pichler kuip, nu klaar om te rijden
o ja, donateur ca.2007-2025 💰