28 augustus 2005 Met Henk naar de Alpen 2005 Dit jaar weer een prachtige motorgroepsreis geboekt bij Vrijuit, de zgn. Drie-Alpentoer. De naam geeft al aan; De Alpen van Oostenrijk, Zwitserland en Italië. 's Avonds een camping opgezocht in Löwenstein in de buurt van Heilbronn. De keuken was nog open en heb daar een heerlijke schnitzel met kaas verorberd, met het nodige bier er bij. Het blijkt, dat campings niet rijkelijk bezaaid zijn, want ik moest nog 30 km terug rijden om een camping te vinden. Maar in Illertissen bleek een camping te zijn. Bij het binnenrijden realiseerde ik me, dat ik hier vorig jaar óók geweest was. Zouden er dan maar drie campings in Duitsland zijn? Met Hans, mijn motormaatje van vorig jaar, bij hotel "Raben" afgesproken om te overnachten. De startmotor van Hans z'n motor had het begeven en hij had bij Stuttgart een motor gehuurd. Dus deze vakantie ging ik met een Duitser op stap. Hans en ik reden samen, volgens de beschrijving van het routeboek. Mooie binnendoorweggetjes via de Reschenpass naar Fliess. Bijna op het eind van de rit van deze dag, na het beklimmen van de Bielerhöhe, met meer dan 30 haarspeldbochten, bleek de weg versperd door de gevolgen van de regen. Bij de noodbrug werd ons verteld, dat we niet verder hoefden te rijden, want kilometers verderop was de tunnel gestremd. Ter illustratie van deze uitspraak lag er een compleet huis schuin in de bedding van de rivier en als je door de raamgaten naar binnen keek , stonden de kasten en andere huisraad gewoon in de kamer, maar dan een beetje scheef. Het was toen al 19.15uur en we kregen trek. Vandaag ook de Furkajoch gereden. Door het vele oponthoud en verminkte wegen, kwamen we om kwart over tien bij de tunnel aan, de enige weg waar wij nog langs konden, om in ons hotel te komen. Een blondine uit Innsbrück stapte uit een politieauto en hield ons staande. Er was een zwaar transport, dat door de tunnel moest en dat zou een kwartier duren, Wachten dan maar. De mobilofoon van haar vertelde even later, dat het wel een uur kon duren. Wij stapten op de motor en reden terug naar een Raststätte. Dit herhaalde zich drie keer en om 02.15 uur werd de tunnel vrij gegeven en konden wij en een lange file auto's,er doorheen. We rijden weer via de Pillerhöhe naar het Pitztal en het Ötztal. Hier slaan we al snel links af naar het Kühtaisattel en sturen heerlijk door een mooi natuurgebied. We rijden de Brennerpass en kijken tegen de enorme pilaren van het wegdek van de Europabrücke aan. Hier stoppen we om ons te laten verwennen met een bord spaghetti. Richting Jaufenpass (1966 m) en daarna sturen we in St. Leonardo rechts naar de Timmelsjoch (2508 m). Het bedwingen van deze pas is weer begonnen en ik ga voorop rijden, om wat foto's en filmpjes te kunnen maken vanaf de rijdende motor. We klimmen steeds hoger en we blijven nog net onder de "laag"hangende bewolking, als we boven zijn. Aan de andere kant, in Oostenrijk, is het Ötztal, dat rijden we helemaal door en via Landeck rijden we weer naar ons hotel Mariënhof in Fliess. En ja, waar komen we nu voor, rijden met die hap...... Wel op tijd terug zijn, want vanavond staat de barbeque klaar. Het is een kleine 25km van het hotel en daar is de Kaunertaler Gletscher Panoramastrasse !! Normaal gesproken kun je om het stuwmeer heen rijden, maar door werkzaamheden, was linksom niet mogelijk en had je nu kans op tegenliggers op de vrij smalle weg. Uiteraard door vele (haarspeld)bochten kom je op 2750m hoogte bij het restaurant, waar de snelle jongens met BMW's al lang zaten te genieten van de zon en wurst mit sauerkraut. Hierna naar beneden en naar Serfaus gereden. Een drukke plaats met drukke mensen, nog even op een terrasje gezeten en daarna weer spoorslags op huis aan. Tijdens het eten ontviel mij de vraag aan de toerleider Peter, of ik de volgende dag eens op zijn BMW 1200 mocht rijden. Tot mijn verbazing zei hij JA......... We rijden naar het Hahntenjoch (1894m), dit is de verbindingsweg tussen het Inntal en het Lechtal en via Breitenwang, Plansee en het Ammerwald, rijden we Duitsland binnen. In Garmisch maken we een koffie-stop. Het is al weer middag, als we verder rijden naar Mittenwald en zijn al weer op weg naar Oostenrijk. We volgen het Leutaschtal, over de Haimigerberg en de Ochsengarten, naar het Ötztal. Nog een stukje Pitztal en over de Pillerhöhe, maar nu van de andere kant en we zijn weer terug in het hotel. Wij rijden via Ehrwald, Garmisch en Murnau terug door het Beierse land, komen door hele kleine dorpen, prachtige landschappen, totdat we van de weg af moeten i.v.m. een groot auto-ongeluk. De kilometerteller staat al gevaarlijk hoog, maar net op tijd vinden we een benzine pomp. We besluiten, om de route niet verder te volgen, maar de GPS op Heidenheim in te stellen en achter de aanwijzingen aan te rijden. 's Avonds gaan we met z'n allen uit eten bij een voortreffelijke Italiaan. De volgende dag rijd ik met een beetje regen in één ruk door naar Nederland. Bij thuiskomst staat de kilometerteller bijna op 4700 km. Alweer een formidabele reis gemaakt met de Honda CX 500 Custom uit 1982, voor de nieuwe banden hoef ik me niet te schamen, want ook aan de zijkanten zijn ze mooi egaal afgeschuind. Het olieverbruik was 0,7 liter. Volgend jaar de Franse Alpen in!
|
||||